Musikvecka med scat och lite annat

Standard

Den gångna veckan var fin. Inte bara för att ryggen med akupunkturens hjälp tycks eller verkar kännas mindre smärtsam i alla fall då och, men det gjorde också att jag gav mig möjlighet att bevista några härliga evenemang i slutet av veckan.

Sven-Erik ”Svempa” Lundeqvist, den förnäme pianisten med den fina Malmsjöflygeln på Södergatan 14 i Malmö, har flyttat in mitt i lokalen. Med den liten ny scen kommer lokalen mera till sin rätt som en jazzbar, nu gäller det bara att få folk att hitta dit i lite större utsträckning
I torsdags bjöd Svempa tillsammans med sin trio bestående också av Simon Petersson på bas och Johan Kolsut på trummor på ett gästspel av en av mina favoriter Vivian Buczek, i jazzgenren en av landets absoluta toppsångerskor som man bara måste älska I det efterföljande jammet kom två av våra många skickligaste saxofonister, Thomas Jonasson med sin tenorsax och Ulf Holmström från bl a Monday Night Band på alt upp på scenen och mycket bättre kan det väl inte bli en torsdagskväll på en krog mitt i Malmö. På publik plats fanns också en annan sångfavorit, Anna-Mia Barwe men huruvida hon kom upp på scen vet jag inte, gammal man ”får (eller kan) inte vara ute hur länge som helst”…
Efter en sedvanligt utsökt gås på Bullen var det på fredagen ”släppefest” på Palladium, den fina gamla biografen som numera är scen för ”Musik I Syd”, som stod som arrangör för Anna-Pauline Anderssons projekt Sisters Of Jazz och ”It’s All About The Ladies” och det gavs ut en liten CD.
Anna-Pauline är en tjej som ständigt utvecklas, alltid lika positiv och glad. Åtminstone när jag träffar henne. Och sjunga kan hon, som om det skulle behöva påpekas. Liksom Buczek är hon en i mitt tycke suverän scatsångare, av någon anledning är jag väldigt förtjust i denna improviserande sångkonst. Jag blev fast i scat när jag fösta gången hörde Mel Tormé, den kanske främste av alla, framföra Lullaby Of Birdland i en scatversion. Någon gång 50-talet, skulle jag tro.

Sisters Of Jazz är en ren ”damorkester”, jag gillar inte uttrycket, men knappast ”tjejband” heller?! Svensk-danskt Jazzband helt enkelt. Bestående av Amanda Sedgwick altsax, Lis Wessberg trombon, Catrine U. Frölund piano, Ida Hvid bas och så ersatte Malin Almgren på ett fantastiskt sätt med bara en dags varsel Cornelia Nilsson på trummor.
Palladiumkonserten illustrerades av ett bildspel med några av Anna Paulines favoriter med Peggy Lee i spetsen. Men också Sister Loretta Tharpe, Kay Swift och Dorothy Fields (skrev librettot till Annie Get Your Gun bl a) vars text till On The Sunny Side Of The Street blev konsertens extranummer. Bildspelet för övrigt sammansatt av eminente pianisten Mattias Nilsson, tidigare sambo till Anna Pauline om nu någon skulle undra.
En musikalisk höjdare, denna jazzkväll på Palladium. Och när jag kom hem och satte på TV, så hann jag precis se det mål mot Italien som förde Sverige till VM i fotboll. Mera vältajmat kunde det inte bli.

Musikveckan var inte slut med detta. På lördagen var jag inbjuden av ”jazzprästen” Sven-Erik Palmbring att fira hustru Elisabeths xx-dag, avslöjar inte vad, ingen skulle tro det i alla fall.
Sven-Erik Palmbring är dom nog de flesta känner till oerhört intresserad och kunnig om inte minst swingjazzen. Arrangerade flera jazzkonserter med namn som Putte Wickman, Papa Bue och Roger Berg Big Band i sitt pastorat och Västra Karaby kyrka.
Vid en väldigt generös tillställning i Victoriahus på Lugnet bjöd flera av gästerna på musik. Allt från folkmusik och Evert Taube till – förstås – jazz! Bob Stalin och sjungande hustru Ulla och Bob Stalin med Marie Valentin i sångduett med Sven-Erik Palmbring – som är en präst som verkligen kan sjunga”! – i It’s A Sin To Tell A Lie.

Apropå Thomas Jonasson, Bob Stalin och Marie Valentin så är deras Swing After Word inbokade på Södergatan 14 några tis dagar framöver med början 28 november.

…och om någon är intresserad av ovan nämnde Mel Tormé och scatsong i Lullaby Of Birdland så finns det här:

 

Kommentera

