Kronprinsenminnen på Teatermuséet

Standard

Den som är intresserad av Malmö nöjeshistoria som den utvecklades under Kronprinsens tid som showrestaurang kan bege sig till Teatermuséet på Kalendegatan i morgon kl. 17.00. Då berättar Christer Borg om sin nyutkomna bok ”Alla var där” samtidigt som muséet har vernissage på de mycket speciella affischer som Kronprinsen tog fram till alla artistevenemangen.

Det är en mastodontbok som nöjesjournalisten Christer Borg (bilden), i många är arbetskollega på Kvällsposten, tagit fram och som getts ut av Jeanette Rosengren på Kira Förlag. Samma förlag som gav ut Borgs fina bok om Öster Warnerbring för två år sedan.
Jag har själv haft förmånen att uppleva många av de artister som uppträtt på Kronprinsen. Krogen är med tidens gång borta men byggdes av storbyggmästaren och travpampen Hugo Åberg när kvarteret där Kronprinsens Husarer och gamla dansrestaurangen Arena låg. En parentes – jag minns när Arena i en storbrand jämnades med marken 1958. Vi bodde i närheten och Herregud, vilken brasa!
Christer Borg beskriver historien om Kronprinsen alltsedan – och tidigare – än detta hände. Vägen från varietérestaurang med jonglörer och trollkonstnärer och elefanten Tanya till alla de stora inom svensk nöjeshistoria.  Ingen saknades – så må dom heta Povel Ramel, HasseåTage, Sven-Bertil Taube, Jan Malmsjö, Östen Warnerbring många gånger liksom Eva Rydberg, Bosse Parnevik, Swe-Danes med Alice Babs, Svend Asmussen och Ulrik Neumann, Trio Neumann med Ulrik, Mikael och Ulla, Lill-Babs (förstås!), Owe Thörnqvist, Siw Malmqvist, Tommy Körberg, Git Gay, Sten-Åke Cederhök, Cornelis Vreeswijk, Charlie Norman, After Dark, Magnus och Brasse och… och… Internationella storheter som Josephine Baker, Lena Horne och Judy Garland i sitt sista framträdande, hon dog kort senare.
En bok med minnen, minnen, minnen och festliga historier i massor.
Till sin hjälp har Christer Borg bl a haft tidigare artistchefen Carlo Tornedo som var stor internationell illusionist och fortfarande lever. Liksom och inte minst Stig Andersson, nu drygt 80 och väl det, som var restaurangchef under de stora åren på Kronprinsen.

Östen Warnerbring och bloggaren med ungdomar från småklubbar i Malmö på Heleneholms IP någon gång på 70-talet.

Stig Andersson var med vid boksläppet nyligen på Översten och jag gick fram och hälsade på honom. Han kände förstås inte igen mig, det var väl närmare 40 år sedan vi sågs. När jag sa mitt namn, mindes han: ”Just det, du delade ut ett pris från Kvällposten till Östen Warnerbring på Kronprinsen nå’n gång på 70-talet. Det kommer jag ihåg”. Det mindes inte jag förrän han berättade det för mig. Östen Warnerbring och Kvällspostens sportredaktion hade ett samarbete gällande ungdomsfotboll hos småklubbarna i Malmö. Exakt vad det gick ut på minns jag inte, men Östen, som var en god vän sedan många år, fick i alla fall någon form av utmärkelse.
Östen och jag var också på Kronprinsens scen 1980 i det som skulle blivit en ”Guldfest” för IFK Malmö, som den här söndagen skulle fått allsvenskt kontrakt igen i fotboll.

Östen Warnerbring och bloggaren på Kronprinsen 1980 då en ”Guldfest” blev en ”Gulfest”  men ingen ”Kulfest”.

Men det blev en ”Gulfest” som inte var direkt någon ”Kulfest” sedan Sten Pålsson i Gais i sista matchen i division I (nuvarande Superettan) inför över 20.000 åskådare gjort straffmål på Bo Theander en minut och 58 sekunder före full tid. Och IFK fick stanna i ettan och det där hämtade sig aldrig dåvarande tränaren, tidigare MFF-storspelaren och arbetskollegan Nils-Åke ”Kajan” Sandell riktigt ifrån.
Om jag minns rätt var det Bo Åkesson, i styrelsen för IFK-fotbollen som drev Kronprinsen då.

Men i övrigt var det väl bara glada minnen rån Kronprinsen innan jag flyttade till Stockholm 1986. När jag kom åter till hemstaden 1999 hade Kronprinsen efter en del turbulenta år som inte alltid var så positiva slagit igen 1995. Christer Borgs bok inbjuder till många härliga nostalgiska återblickar och leenden.

 

 

Kommentera

