Ungdomar ger framtidshopp för ”vår jazz”

Standard

Visst finns det en framtid för även den ”gamla jazzen”. Senaste tiden har jag sett ­- och hört! – några fina exempel i olika sammanhang.

Cornelia Nilsson, ung trummis, fick ta emot Stand By-stipendiet i samband med en konsert på Malmö Live Kuben där Monday Night Big Band måndagsspelade. Cornelia skulle då medverkat i konserten på trummor, men tyvärr hade hon tvingats gipsa vänsterarmen efter bilkollision.
Egentligen skulle hon haft stipendiet i Pildammarna till sommaren. Men tyvärr är det ju så, att kulturen och Sommarscen i Malmö kört bort storbandsmusiken helt från Pildammarna i en typ av samma åldersfascism som Pella Ström utstrålade som festivalgeneral när hon körde bort Hot House från Malmöfestivalen. Hon uttryckte ju klart att ”ni är för gamla”. Samma mentalitet uppvisar nu Sommarscen Malmö även om motiveringen lyder ”vi ska förnya oss” …
Men det innebär också att Harry Arnold-sällskapet inte delar ut sitt ”stora” stipendium som utdelats varje år sedan 1992 (Amiralens Storband) och som också gått till storheter som Arne Domnerus, Jan Lundgren, Lars Erstrand, Jan Lundgren med flera.
Cornelia Nilsson har nu också fått ta emot ett ungdomsstipendium från Föreningen Hot House i Malmö och då var hon återställd nog att tillsammans med Sven-Erik ”Svempa” Lundeqvist spelade en våldsamt svängande Limehouse Blues.
Som ni kan höra och se här där Cornelia spelar i en inspelning från spanska Sitges med Svempa och saxofonisten Fredric Carlquist i bandet Stride and Shine:

På Hot House uttryckte Thomas Jonasson, en av våra många skickliga saxofonister, sin beundran och sin glädje över ungdomar som likt Cornelia Nilsson bidrar till att den ”gamla jazzen” fortlever, ett hopp för framtiden. Hon är utbildad på bl a Skurup och Göteborgs Musikhögskola.

Monday Night Big Band har ju också nämnde Svempa Lundeqvist vid pianot/flygeln. I senaste Kuben-konserten hade man sångbegåvningen Mimi Terris som gäst.

Mårten Lundgren, den excellente trumpetaren, har skrivit en del arrangemang till Mimis egna jazzinfluerade låtar som t ex Flytta Hemifrån som ju är titellåt på hennes senaste CD-skiva (en ny är på gång) och Paradvåning.
Vid den här konserten hyllade Mårten en annan arrangör, unge Christian Waite, som kallades fram och harangerades av Mårten med en gåva. Det är Waite, elev på Malmö Musikhögskola, som gjort arrangemanget till I Drömmen, som Mimi också framförde med Monday Night Band. Mimi kanske inte ska inlemmas under rubriken ”ungdomar”, tycker hon själv. Men allting är ju relativt och jämför man med mig, så är alla ungdomar…

En annan duktig musiker på Malmö Musikhögskola där han tar sin examen i juni är Viktor Jansåker, som också utbildat sig ett år i Italien. Han fick Hot House-stipendiet förra året (på bilden tillsammans med Olof Karlén och Svempa), har tidigare också begåvats med stipendium från Malmö Jazzhouse.
Det var under hans tonårstid – han är 26 nu – jag uppmärksammade honom första gången, då i Hot House’ Jazztält på Malmöfestivalen (saligt i åminnelse!) där, om jag minns rätt, han tolkade Django Reinhardt på ett fantastiskt sätt tillsammans med bl a gitarrkollegan Måns Persson och violinisten Filip Runesson.
Viktor har nyligen varit i Rom och hämtat en ny gitarr från Nico Moffa  Har tidigare producerat en CD med unge basisten Simon Petersson (Stand By-stipendiat 2015) och Kristoffer Rostedt med bl a These Foolish Things och några andra jazzstandards tillsammans med en egen gitarrimprovisation. Har den som en promotion-CD men till hösten hoppas han kunna ge ut en full CD. Viktor förekommer i olika konstellation, har ett band med bl a saxofonisten Ed Epstein.

Det finns säkert många andra jazzmusiker med bred musiksmak som är värda att uppmärksamma. Men detta får räcka just nu.

PS! Svempa spelar varje torsdagskväll på Södergatan 14 (f d Harrys) kl 20.00 med trio och jammande kompisar!

Bilder: PETER KASTENSSON och DANIEL ÖRTEGREN (Viktor Jansåker)

Annonser

En reaktion på ”Ungdomar ger framtidshopp för ”vår jazz”

  1. Jan Astgren

    Härligt att höra. Det är samma här uppe i Ludvika. Kulturskolan jobbar hårt och framgångsrikt med att ta fram nya förmågor. Det är trumpetare, saxofonister, piano, trummor, sångare m.m.
    Själv spelar jag ingenting men lyssnar och är väldigt intresserad. Uppväxt med en morbror som spelade alla instrument. Trumpet med Sam Samson, Trummis i Rialto som vann den på den tiden stora musikertävlingen som Orkesterjournalen årligen anordnade i finalen mötte de för övrigt ett annat Ludvikaband. Sen har jag regelbunden kontakt med en av landets bästa saxofonister Roland Keijser som i sin tur undervisar ungdomar i piano. Så det finns hopp!!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s