Gruset-spelning med sorgkant

Standard

GrusetGrus I Dojjan underhöll på Bullen i går kväll och spelar traditionellt på sitt 30e år eller nå’t sånt på invigningen av Malmö-Festivalen vid kräftskivan på Stortorget i kväll. Men det är spelningar med sorgkant. Tore Persson gick bort natten till i går.

Tore Persson, gitarristen, kan väl hänföras till ”Original-Gruset”, läkare och sedan många år bosatt i Stockholm. Han skulle gästspelat med Grus i Dojjan såväl på Bullen som på Stortorget. Grusetbasen Krutte Hedberg hade svårt att hålla rösten i styr när han tillsammans med bandet valde att spela finska Messi Marsch (ursäkta om jag uppfattat namnet fel) som en hyllning till Tore P.
Krutte3.jpgJag kan inte berömma mig av att närmare ha känt Tore P. själv mer än att jag träffat honom vid några tillfällen i samband med Gruset-spelningar. Som jag förstår det en man med ett stort hjärta.
Jag fick dock en härlig pratstund med honom när Krutte nyligen firade sin 75-årsdag på Siriusorden i Svedala. Då massor av gamla Gruset-musikanter ställde upp. Det var inte så länge sedan och någon kanske ihåg att jag skrev följande i min blogg efter firandet:

”Jag räknade ett tag till nio, eller var det tio, från gamla och nya gruset på scen vid ett tillfälle. Jag fångades speciellt av Tore Persson som på originalspråk från trakterna av Höör reciterade bygdediktaren Daniel Rydsjö. Minns inte vad dikten hette, men den utmynnade i en duett mellan Tore och nuvarande Gruset-medlemmen Peter Clemmedson i Edvard Perssons gamla slagnummer Om Lindberg Kommer som Edvard skrev tillsammans med Arvid Richter om Charles Lindbergs Atlantflygning.
Daniel Rydsjös dikt påminde mig nämligen om en annan traktens bygdediktare Nils Ludvig Olsson. Jag hörde Nils Ludvig ”live” när han läste Di Fåste Fjeden (De Första Stegen) på en avslutningsfest på en lanthushållningsskola i Hörby (eller var det Höör) där min kära syster gick i slutet av 50-talet (var det väl?). Di Fåste Fjeden spelades för övrigt in av Peps Blodsband på sin tid.”

Tore P. kände förstås till Nils Ludvig och hans bygdemålsdikter och han syns på bilden ovan tillsammans med Peter Clemmedson. Frid över Tore Perssons minne, jag är glad över att jag fått träffa honom.
Ikväll träffas alltså Grus I Dojjan på Stortorget kl. 19.00 och två timmar. Med gamla och nya ”Grusare” – Krutte, Peter Clemmedson, fabulöse banjospelaren Jesper Lindberg, Ullik Ehrenstråle med sin fiol och flera andra. Säkert blir det någon gästspelare också, jag skulle gissa att Gisen Malmquist kommer med sin klarinett för ett och annat nummer.

Själv inleder jag festivalen – i avsaknad av klassiska Hot House-tältet som revs av kommunen för ett par år sedan – i Swingtältet där Roger Berg Explosion med Roger’s Sisters spelar upp kl. 15.00.

Sisters

Kommentera

