Kärt återseende och och mindre kära tankar!

Standard

Gjorde en efter mina förhållanden lång utfärd med ”min lilla röe golfbil” till Halmstad lördag-söndag.  30 mil så där ungefär tur och retur. Det gick bra och gav lite funderingar.
IMG_20160619_125931
Jag var på kärt besök hos gamla vänner sedan Stockholmstiden, Camilla och Magnus Rundgren och 11-åriga dottern Alexandra, labradoren Zorro inte att förglömma. Magnus jobbade då på travförbundet men är sedan flera år nu fast etablerad i Karlstorp strax hitom Tylösand som VD för Am Bloodstock, den kvalitetsuppfödning i stor skala som bedrivs av Unibet-grundaren Anders Ström som är ensamägare till bolaget.

IMG_20160618_171317
IMG_84661
IMG_20160618_171743
IMG_20160618_171437Egentligen hade vi tänkt spela golf men eftersom jag är sämre än sämst just nu har jag lagt klubborna på hyllan tills jag återkommer från grekiska Poros som jag åker till på torsdag. Jag fick i alla fall som turist återknyta bekantskapen med Halmstads GK, där jag för så där en 25 år sedan begick min första tävling i en ATG-golf i samma boll på södra banan som en 15-16-årig Björn Goop som då pinsamt utklassade mig totalt.
Minns i alla fall uppsnacket inför tävlingen som skedde hemma hos framlidne storhästuppfödaren Bruno Janstorp i hans chateau vid Tylöhus. Det var roligare än själva golfen…
Fick nu också stifta bekantskap med Magnus’ och dottern Alexandras hemmabana Ringenäs, som ligger nära Tylösandsbanorna med deras ”uppnästa” medlemmar. Ursäkta om jag kom att tänka på Falsterbo GK som inte heller är för ”vanliga” människor. Ringenäs ligger väldigt vackert och nästa gång jag åker upp ska jag ta klubborna med mig. Bara för att bli utklassad av Alexandra…
Till bilkörningen. Jag såg inte en enda polisbil vid färden norrut på lördagslunchen med intensiv trafik. På hemfärden mötte jag en polisbil under uttryckning mellan Löddeköpinge och Landskrona. Jag förmodar att man var på rymmen från Hyllie och gränskontrollerna. För det är ju så, att polisen med våra politikers och högste polischefen Dan Eliassons medgivande har släppt alla tankar på hastighets- och nykterhetskontroller. Vägarna är fria för fartdårar och rattfyllerister eftersom poliserna ska kontrollera Köpenhamnstågen i Hyllie och göra det dagliga livet till ett h-e för pendlarna mellan Malmö och Köpenhamn.
När jag körde hem passerades jag på den ganska långa sträckan vid Halmstad-Laholm – där 120 km/tim är tillåtet – av fyra-fem danskregistrerade minibussar av märket Mercedes, inhyrda från Europcar. Fyllda med ungdomar. Det liknade en karavankörning där det också fanns flera vanliga personbilar med. Alla från Danmark Det var inte många meter mellan bilarna vars hastighet jag uppskattade till runt 150 km/tim. Jag vet ju hur fort jag själv körde…
Men som nämnts, det här är ju ingenting som är prioriterat av polisen.
Jag hann också fundera mycket på det svenska rättsväsendet, som nu verkar ha ett totalt sammanbrott i den heliga integrationens och Migrationsverkets namn. Våldtäkter en masse får passera ostraffat eftersom alla våldtäktsmän tycks kategoriseras som ensamkommande flyktingbarn, så må dom komma från både Afghanistan och Somalia. Och Etiopen, och Kroatien och…
Det svenska samhället är på väg att implodera och vår rätt intelligensbefriade (snällt uttryck) statsminister och alla dom andra likasinnade i den svenska riksdagen oavsett parti ger inte stort hopp för landet Sverige.
Som jag funderade när danskarna susade förbi mig på motorvägen.
Jag har kanske sansat mig lite grann efter hemkomsten och vill hellre tänka på den fina samvaron och goda maten och drickan (bortsett från en förfärlig spansk brandy…) som jag furnerades med hemma hos familjen Rundgren i deras fina jättevilla.
Apropå Unibet-grundaren Anders Ström så påminner han gärna om ett möte bakom läktaren i Eskilstuna där han och jag träffades för ett jobb han sökt på Travronden när jag råkade vara chef där. Nå’n gång runt 1990 skulle jag tro. Han fick det inte. Vilken jäkla tur för honom. Då hade det kanske aldrig blivit Unibet och bostad i fashionabla Chelsea i London.

Kanske heller inget Am Bloodstock och VD-jobb för min vän Magnus. Som det kan gå! För övrigt har Am Bloodstock 16 ”Am-ettåringar” till försäljning vid Kolgjini Sales unghästauktion på måndagen 25 juli, da’n innan Åbergs. Ett enkelt ”lycka till” kan väl vara en ursäkt (fast det var egentligen inte jag som bestämde slutligen!) för det där mötet bakom Eskilstunas läktare för så där en 25 år sedan…

Bilder: MAGNUS RUNDGREN och PETER KASTENSSON

 

Kommentera

