Elitloppsgeneralen har gjort ett gott jobb!

Standard

Det finns förutsättningar för ett toppfint Elitlopp på Solvalla på söndag. Jag tycker att Solvallas Markus Myron, ensam Elitloppsgeneral i år, har gjort ett bra jobb. Den kritik som riktas mot honom, främst från norskt håll, kan han ta med en klackspark.

Så här ser Elitloppsförsöken ut:

Elitloppet, försök 1
1 609 meter autostart

1. Oasis Bi – Johnny Takter (Stefan P Pettersson)
2. Resolve – Åke Svanstedt
3. Propulsion – Örjan Kihlström (Daniel Redén)
4. Timoko – Björn Goop (Richard Westerink)
5. Mosaique Face – Lutfi Kolgjini
6. Volstead – Stefan Melander
7. Your Highness – Franck Nivard (Fabrice Souloy)
8. Voltigeur de Myrt – Gabriele Gelormini (Roberto Donati)

Elitloppet, försök 2
1 609 meter autostart

1. Royal Fighter – Jennifer Tillman (Per K Eriksson)
2. Nuncio – Örjan Kihlström (Stefan Melander)
3. On Track Piraten – Johnny Takter (Hans R Strömberg)
4. Un Mec d’Heripre – Joseph Verbeeck (Fabrice Souloy)
5. Call Me Keeper – Franck Nivard (Daniel Redén)
6. B.B.S.Sugarlight – Peter Untersteiner (Fredrik Sohlberg)
7. Magic Tonight – Erik Adielsson (Roger Walmann)
8. Billie de Montfort – David Thomain (Sebastien Guarato)

Det finns en ilska från norskt håll mot att Papagayo E. inte får vara med. Han blev ju ”världsmästare” på Yonkers i New York förra året. Visst. Efter en fantastisk styrning av svenske Ulf Ohlsson!
Men vad har Papagayo E. gjort efter det? Inte mycket. En tredjeplats på Axevalla i en uttagning till Olympiatravet, dit Papagayo ändå blev inbjuden. Bara för att bli struken i finalen. Efter det en tredjeplats i Algot Scotts Minne på Åby där vinnaren, On Track Piraten, blev direktkvalificerad till Elitloppet. Tvåa var Nahar, som inte heller blivit inbjuden till Elitloppet.
Detta har fått även Robert Bergh att ilskna till. Han tycker han har två hästar som borde få vara med. Förutom Nahar även Ed You. I sitt husorgan Expressen sluggar han i sin besvikelse vilt mot Markus Myron. ”Myron kan inte analysera trav. Det krävs att man är duktig på trav när man avläser loppen”, dundrar Bergh, som också tycker att Myron borde hört av sig till honom.
Det samma tycker norrbaggarna. Att Myron skulle hört av sig. Men nog ligger det mycket i det Markus Myron säger, att hans jobb är att bjuda in hästar till Elitloppet, inte att förklara varför den ene eller den andre INTE blir inbjuden.
Så simma lugnt, Markus Myron, skit i vad en och annan besviken svensk eller norsk tränare skriker om. Du har gjort ett bra jobb!

Apropå Norge så har jag ett roligt minne från ett VM-lopp, det sista som kördes på Roosevelt Raceway i New York 1987. Ett VM-lopp som Norges Elitloppsvinnare Rex Rodney INTE vann. Men som han skulle vinna.
Jag har skrivit om det nå’n gång tidigare och ni som minns det kan sluta läsa här. Jag var inte på plats i New York då, jag upplevde loppet ”live” på Momarkens travbana i Norge. ”Live” är citerat eftersom loppet inte sändes live men väl med en timmes fördröjning. Det visste vi inte när vi kom till Momarken, varken jag, alla norrmän eller svenska Callits värmländska fans som tagit sig dit.
Loppet kördes på natten svensk (och norsk) tid och jag började så smått undra om det skulle bli någon riktig livesändning ju längre tiden led. Jag gick ut i bilen och satte mig att lyssna på bilradion när tiden som sagts för loppet kom. Lasse Kinch direktsände. Norske fantomen och Elitloppsvinnaren 1986 Rex Rodney med Kjell Håkonsen var stor favorit. Och fick på nöten av Callit och Karl O ”Kalle på Trappa” Johansson. !
Jag hade kunnat bli ganska rik på det här när jag kom in på plats igen. Vill minnas att jag blev erbjuden tio gånger pengarna av norrmän på Momarken som inte visste om det jag visste, nämligen att Callit vunnit. Frestelsen var förvisso stor, men grannsämjan fick gå före…
Callit blev den siste vinnaren av Roosevelt International Trot. Året efter flyttades det till Yonkers Raceway i en ganska nersliten stadsbild norr om New York, och där kördes loppet fram till 1995, där jag fick uppleva två svenska segrar, Atas Fighter L. med Torbjörn Jansson 1992 och His Majesty med Stefan Melander 1995. Loppet återupptogs 2015, då det alltså blev norsk(svensk) seger genom Papagayo E. med Ulf Ohlsson.

Papagayo E. kommer alltså inte att kunna upprepa Rex Rodneys Elitloppstriumf, åtminstone inte år. Men norrmännen har ju en annan representant i B.B.S.Sugarlight körd av svenske Peter Untersteiner. Fast jag tror ändå inte på norsk(svensk) triumf på söndag.

Kommentera

