Östen borde fått Piratenpriset!

Standard

– Det är skamligt att Östen Warnerbring aldrig fick Piratenpriset!
Det sa Christer Borg på Malmös Teatermuseum på lördagen när han kåserade om Östen Warnerbring och spelade några av hans insjungningar.

Borg-ÖstenChrister Borg har rätt! Få artister och musiker har framfört så mycket av och för Fritiof Nilsson Piraten som Östen Warnerbring. Östen gick bort 2006. Han har nu fått en egen utställning på Teatermuséet och i höstas kom Christer Borg ut med en hyllad bok om Östen Med Rösten på Kira Förlag, som jag skrivit om tidigare. Han är nu en efterfrågad föredragshållare om Östen, som var en god vän till både Christer och mig.
Då brukar han spela Kivikspolka som handlar om Fritiof Nilsson Piraten. ”Det är den bästa låt som Östen Warnerbring framfört”, är Christer Borgs mening. Det var Arne ”Besökstid” Ericsson som skrev texten till musiken av Gustaf Egerstam och den framförde Östen första gången redan 1973 på Kronprinsen och den blev en av hans mest älskade. Min personliga favorit är Det var en lördag aften, den danska folkvisan som Warnerbring sjöng in med egen finstämd text om krigsslutet 1945 när ljusen tändes i Köpenhamn på andra sidan Öresund.
2003 gav Östen ut CD:n Piraten, Bombi Bitt och jag som blev hans sista.
Så det fanns verkligen tid för Fritiof Nilsson Piraten Sällskapet att ge Piratenpriset till Östen. Det gjorde man inte och även om jag själv är medlem i Piraten Sällskapet tycker jag det är väldigt, väldigt dåligt att han aldrig fick det här priset. Jag håller helt med Christer Borg.
Dessutom bor jag ju i samma trappuppgång på Sergels väg i Malmö som Piraten gjorde. Har jag nog skrivit någon gång tidigare. Borde förstås uppmärksammas med en minnesplatta på huset av Malmö Kommun. Det är nästan, men bara nästan, lika uselt som Piraten Sällskapets negligering av Östen Warnerbring.

Hade det varit nå’n stake i det här sällskapet hade man snabbt sett till att dela ut priset postumt till Östen Warnerbring. Han vore mer värd det här priset än några av dom som fått det. Det behöver man inte gå så långt tillbaka i tiden för att anse…

Untitled - 0 0Den här hänger hemma på en vägg. En EP-skiva i Skåneformat som Östen skickade till mig som ett tack för en uppvaktning. Östen Warnerbring gav ut den på Frituna med låtarna Jag Bor Vid Ett Rastställe, en av Östen tonsatt Hjalmar Gullberg-dikt samt Ka’l De’ Snöar och Törringelund, båda med text och musik av Östen.

En reaktion på ”Östen borde fått Piratenpriset!

Kommentera

