Härliga musikantdagar på Tuppen och Teatermuséet – men fy för Malmö Stad!

Standard

Jag har haft förmånen att lyssna till Anna-Mia Barwe och Sven Bjerstedt två dagar. Sämre sällskap kan man ha. Först hos Hot House på Tuppen fredag och i går när Teatermuseet invigde en utställning om Östen Warnerbring. I fredags blev jag dock jäkligt förbannad gällande Tuppen!

Nej. Det har inte med vare sig Barwe, Hot House eller Johnny Bengtsson som driver restaurangverksamheten på Tuppen. Det gäller Malmö kommun (eller Stad som man vill alla sig). Man vill i princip slänga ut de runt pensionärsföreningar liksom jazzföreningen Hot House so har sin hemvist där. Så kallade slutna föreningar ska inte längre vara välkomna. Föreningar som lever på medlemsavgifter och entréer ska väck! Allt ska vara gratis för alla!
I Sydsvenskan säger områdeschefen Emelie Wieslander:
”Vi kommer att storsatsa på Tuppen med fler aktiviteter som är gratis och publika… – aktiviteterna ska vara relevanta för fler, därför breddas målgruppen…- om man tittar på programmet är drygt 70 procent slutna eller avgiftsbelagda föreningsaktiviteter… – det innebär att inte stötta slutna föreningsverksamheter som inte kommer alla Malmöbor till gagn… – men vi vill samarbeta med de slutna föreningarna, vill de inte får de se sig omkring efter andra lokaliteter, vi kan inte förse dem gratis lokalhyra.”
Ett uttalat hot från en kommunal byråkratnolla mot bl a Seniornet och Hot House. Den senare föreningen har jag erfarenhet av. Jazzkvällar inte bara för medlemmar, men självfallet mot en avgift. Vem ska annars betala banden? Kommunen???
Dessutom kommer Johnny Bengtsson att sluta som krögare. Restaurangdriften ska övertas av ABF, men då utan rättigheter! En jazzklubb där du inte kan få en öl eller glas vin??? Hur jäkla korkad är den där människan Wieslander? Men det är väl så, att man i Malmö Stad tycker att äldre personer mår bättre av kaffe och kaka, kanske en lättöl om man är riktigt djärv…
Berörda klubbar kommer att ha ett möte med kommunansvariga den 21 april. Inte för att jag tror det blir någon ändring på beslutet att efter 30 år låta en av Malmös populäraste mötesplatser gå i graven. Den rödgröna politikermaffian har talat. Igen! Men jag hoppas alla berörda klubbar och enskilda överöser byråkraterna med protester!
Detta om detta…

Barwe TuppenJag blev i alla fall som vanligt på gott humör av Anna-Mia Barwe och hennes spelkamrater. Förutom Sven Bjerstedt med sin pianovirtuositet fanns på scenen Per Ekman bas, Jerker Heijkenskiöld bas och så ersatte Mattias Carlson på ett ypperligt sätt Dan Gisen Malmqvist på klarinett och sax. Gisen ska lägga fram näven under kniven för att operera ett ”klofinger”. Usch, det är besvärligt, jag har egen erfarenhet av det!
Vi fick förstås många exempel på Sven Bjerstedts härliga förskånskande av The American Songbook där en av mina favoriter Sweet Georgia Brown, nu Svitt, Jordi’ o Brun, inte saknades. En härlig kväll!

Anna-Mia - 0 0Anna-Mia och Sven inledde också öppningen av utställningen om Östen Warnerbring på Teatermuseet i Malmö. Anna-Mia och Sven tolkade bl a Östens När Malmö Doftade. En Sommarvind och Glöm Ej Bort Det Finns Rosor där det också blev allsång av de Malmöbor som samlats ute på Kompanigården inför öppningen.
Östens första fru Anita Warnerbring fanns på plats tillsammans med gemensamma sonen Jonas som med syskonen Niklas och Lena-Maria med Östenminnen hemifrån har varit teatermuséets bas Kjell Hansson stort behjälplig med att få en bred och väldigt fin och överskådlig utställning.

Anita WarnerbringAnita gladdes mycket åt den fina skyltningen av Östens och hennes gemensamma minnen, bilder, affischer, instrument (”alla barnen har fått var sitt”) i glasmonter och showkostymer som hon själv designat.
Anita berättade också för mig, att hennes favoritlåt med Östen är Som En Dröm – ”hans röst har aldrig varit bättre och den ger mig gåshud fortfarande”! – med den var Östen väl Sveriges representant i Eurovisionsschlagern 1967?!
Christer Borg, som nyligen kommit ut med en hyllad bok om Östen Warnerbring (Kira Förlag) inledde efter musiken med en kort betraktelse om Östen och eftersom den här utställningen delas med Ystads Teater fick också Thomas Lantz, chef för teatern, ordet.

Teatermuséets eldsjäl – en av dom! – Kjell Hansson gav en röd ros till musikanterna och hedersgästerna innan Anita Warnerbring tillsammans med Thomas Lantz ”klippte” bandet och gav oss alla tillträde till den lilla pärla på Kalendegatan i Malmö som det här muséet utgör.

Bilder: PETER KASTENSSON

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s