Fulspel mellan journalister och polis

Standard

Rättsröta råder i Sverige. På annat sätt kan jag inte tolka uppgifterna som kommit fram, att polisen mörkat gängöverfall från bl a nordafrikanska unga män. För att inte spela SD i händerna. Detta enligt ett polisbefäl i Stockholm.

Högste ansvarig är förstås rikspolischefen Dan Eliasson som tillträdde sin tjänst 2015. Under sin tid som chef för försäkringskassan uttalade han sig om att ville kräkas om han skulle debattera med SD:s ordförande Jimmie Åkesson.
Tacka f-n för att hans underlydande chefer då försöker mörka något som kan tänkas gynna Åkesson och hans fränder. Med det uttalandet i bagaget borde Dan Eliasson aldrig utnämnts till rikspolischef. Nu låtsas han inte om det här, säger att det ska tillsättas en utredning hur det kunde gå så illa inom hans nya fögderi.
En spark i ändalykten ut från polisämbetet borde han ha. Snabbt som fanken. Han har sett till så att polisen i en redan svår situation fått en än otacksammare uppgift och förtroendet rubbas förstås när signalerna som kan tolkas som en rekommendation att mörka kommer från högsta hönset (eller tuppen!).
Jag kan inte frigöra mig från misstanken att en och annan journalist deltagit i fulspelet. Jag är övertygad om att man på tidningsredaktionerna fått signaler om vad som inträffat under nyår inte bara i Köln utan även i Stockholm, Kalmar, Göteborg och Malmö. Men i den kåranda som råder bland PK-journalister har man nöjt sig med de så kallade fakta som spritts från polismyndigheten landet runt.
Inga ansatser till granskande journalistik har gjort, det medger ju tillochmed en av de främsta förespråkarna för den hycklande PK-journalistiken, Expressenchefen Thomas Mattsson i en blogg.
Sursvenskan idag gör på ledarplats ett vagt försök till försvar, att det ju faktiskt var DN som slutligen avslöjade vad som hänt i Kalmar. Ja, långt om länge. Men Sursvenskan nöjde sig helt med den desinformation som även Malmöpolisen spred efter nyårsnatten. Utan någon som helst granskning.
Hade det inte varit för dödsannonserna som man i min ålder har mera nytta av än födelsenotiserna, så hade jag för länge sedan även sagt upp min prenumeration på nättidningen. Nåja, Per T Ohlssons söndagskolumn brukar också vara läsvärd.

Slutligen har jag upptäckt att vår statsminister, som gett den politiska fegheten ett ansikte, klivit ut från garderoben. Stefan Löfven lär ha uttalat sig nånstans. Var, och om han haft någon åsikt, vet jag inte.

Kommentera

