TV-sporten förfalskar sanningen

Standard

Chefen för sporten på Sveriges Television är en ynkrygg. Per Yng heter han.

Jag lärde känna honom som en bra journalist i mitten på 70-talet och träffade honom flera år framåt under bl a min bevakning av tennisen i Wimbledon. Han var då utsänd från Göteborgs-Posten, jag från Kvällsposten.
Som chef för TV-sporten har han tappat all journalistisk heder!
Det är han som är ansvarig för den ”granskning” som TV-sporten nu gör av svensk travsport. Där man bl a förfalskar bilder.
Den här ”granskningen” gjordes faktiskt redan i maj i år, men sänds av någon anledning först nu. Det har hittills handlat om en häst som man anser startat massor av gånger trots en svår skada. Att flera veterinärer gett klartecken bryr man sig inte om. I stället lyfter man fram en pensionerad banveterinär från Solvalla, Lars Audell. En banveterinär som gjort sig känd som en man som aldrig någonsin kört ut en halt häst från start. Det var också Audell som för flera år sedan ansåg att en amerikansk häst i Elitloppet skulle få starta trots att hästen var klart halt. Med motiveringen ”att vi kan ju inte köra ut en inbjuden häst som rest så långt”. Så mycket för hans roll som djurskyddets bevakare på travbanan!
Att dessutom Åbys nuvarande banveterinär Anders Bergqvist vitt och brett uttalar sig om travets tillkortakommande avseende djurskyddet är inte överraskande, det gör han så ofta han ser minsta tillfälle och det ger förstås beröm för lobbygruppen Djurens Rätt, som dock inte vet ett dugg om hur en travhäst egentligen har det men skriker högst. Inte förvånande hänvisar också SVT i en tweet till deras hemsida!
Mest allvarligt är dock TV-sportens förfalskning av en bild. Man har tagit en bild på Åbytränaren Veijo Heiskanen när han höjer sitt spö i glad segergest. Sedan har man animerat bilden så att armen höjer sig upp och ner och det ser ut som om han ger sin häst flera kraftiga förbjudna ”enhandare” med sitt spö.
Travsporten ska självfallet som alla andra företeelser granskas i TV. Den bevakning som sker i TV4 och deras grannkanaler är helt ensidig. Eftersom det är ATG som finansierar alla travsändningar här så sker ingen som helst kritik och det är också illa. Den enda kritik som förekommer är om någon av ATG:s betalda medarbetare uttrycker sin ilska om någon kusk anses ha kört ett dåligt lopp som gör att egna spel inte varit lyckosamma. Det finns inga så kallade staketkuskar som ges så stort utrymme som ATG:s ”travjournalister”.
Det är Per Yng som chef som är ansvarig för sina okunniga medarbetare.
Apropå honom så har jag tidigare mailat honom för att försöka få till en rättelse av ett inslag som flera gånger sänts i uppskattade sportinslaget ”Stopptid”. Försökte först få en av programmets redaktörer Jens Lind att ändra till mitt namn i stället för Stefan Castas i ett TV-inslag från 1974, där jag gjorde den första intervjun med MFF:s nye tränare Bob Houghton och MFF-hövdingen Eric Persson. Jens Lind lovade att så skulle ske. Men icke. Det är fortfarande inte ändrat. Jag skrev till Per Yng för att påpeka det, men han orkade inte ens svara på mitt mail. Nu skiter jag i det, jag vill inte bli ansedd som en ”rättshaverist” på grund av dåliga TV-medarbetare.

… och finns det någon stake i Svensk Travsports högste tjänsteman så anmäler han den ensidiga ”granskningen” av travet i TV-sporten och inte minst bildförfalskningen till Granskningsnämnden.

Annonser

En reaktion på ”TV-sporten förfalskar sanningen

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s