Ett fördärvat teaterbesök och belönad hemskhet

Standard

Hur dum och omdömeslös får man egentligen vara när man går på teatern? Jag ställer frågan efter en upplevelse onsdag den här veckan.

Jag hade fått biljetter till ett genrep på Intiman Malmö av ”Direktören för det hela” som har premiär ikväll fredag. Sverigepremiär för en pjäs, byggd på en närmast kultförklarad komedi av danske filmkonstnären Lars von Trier. Har gjort succé i London som teaterföreställning på The Soho Theatre.

Tyvärr fördärvades föreställningen för mig till en orgie av hostande och harklande av en märklig figur i bänken precis bakom. En äldre man (i min ålder förmodligen…) iklädd bl a ett brunt plommonstop. Hade vi, gode vännen Fredrik Olin och jag, haft en poncho och en sydväst hade vi tagit på oss detta.
Den ena hostattacken efter den andra ackompanjerat av harklingar. Var det någon gång lite tyst, ja då satt vi och väntade på nästa attack och att få en loska i nacken.
Hur jäkla dum och omdömeslös kan man vara?! Det är inte så länge sedan jag själv tackade nej till en teaterföreställning på grund av hosta och förkylning, som absolut hade varit ett störande moment för såväl skådespelare som publik.

Direktören...IntimanDet säger sig självt, att det under sådana omständigheter är omöjligt att koncentrera sig på vad som hände på scenen. Att ”Direktören för det hela” är en väldigt skruvad föreställning med fint samspel mellan huvudrollsinnehavarna Ola Sarri (Ravn) och Johan Wanselow (Kristoffer, bilden ovan) med god assistans av den ena märkliga figuren efter den andra. Anställda på det företag där direktören Ravn är okänd för sina anställda och hyr in skådespelaren Kristoffer för att spela den riktiga direktören Ravns roll när han vill sälja sitt danska IT-företag till en islänning (parodierad med jätteskägg), spelad av Tom Ahlsell som har en egen tolk med sig. Tre anställda, den ena knäppare än den andra, passerar revy och jag bara älskar Cecilia Lindqvist. Föreställningen är regisserad av danske Anders Lundorph.
Sarri och Wanselow säger i ett uttalande att man hoppas få lika delar kulturmänniskor och företagsfolk i salongen och dessa då säkert kommer att skratta på helt olika ställen. Jag tillhör ingen av dessa kategorier och är kanske också för gammal för att tillhöra den viktigaste målgruppen. Jodå, jag skrattade när jag vid några tillfällen mellan hostattackerna bakifrån kunde koncentrera mig på det som inträffade på scenen som både skådespelare och scenarbetare fick jobba med eftersom det på Intiman inte finns en scen som kan rotera med motorhjälp…
Jag hoppas att framtida besökare på Intiman (och andra scener) slipper ha en liten hostande man i brunt plommonstop bakom sig!

Över till något helt annat.

Hamnkontoret 1Den här bilden har jag publicerat tidigare. Det är gamla hamnförvaltningens fina kontor och silhuett mitt emot Börshuset som försetts med en ryggsäck, som jag tycker är så oerhört ful. Som av en tillfällighet är arkitekten Kim Utzon dansk liksom ovan nämnda Lars von Trier och Anders Lundorph. Kims pappa Jörn Utzon (Operan i Sydney bl a) en prisad arkitekt med världsrykte.
Kim Utzon har nu också fått pris för den här vedervärdiga skapelsen som nu hyser The Maritime University och som förfulat hela Malmö Live-området, som jag annars tycker om. Kim Utzon får Malmö Stads Stadsbyggnadspris. Vilka det nu är som utser vinnaren, så har jag anledning att betvivla deras omdöme.

Saluhall spadeJodå, det finns arkitekter som hyllar den här skapelsen. Jag tror dock inte att Gert Wingårdh som ritat nya Saluhallen vid Malmö Live med all respekt för det gamla godsmagasinets vackra tegelväggar tillhör beundrarna – och för en dryg vecka sedan tog första spadtaget med ägarna Nina och Martin Karyd.

2 reaktioner på ”Ett fördärvat teaterbesök och belönad hemskhet

  1. bibigus13

    Vet ju inte vad som ligger bakom mannens hostande och håller helt med dig om att man ska stanna hemma om man är förkyld. Själv ska jag gå och se Top Hat ikväll. Jag kommer att ta en allergitablett i förebyggande syfte. För om jag hamnar i närheten av en ordentligt parfymerad dam eller herre kommer jag annars att drabbas av täta nysningar och även torrhosta…

Kommentera

