En glädjens helg med goda vänner och musik

Standard

Musik ska byggas utav glädje, sjöng Lill Lindfors och jag tror det var min bloggvän Åke Cato som skrev texten. Och glädje har det handlat om den här helgen, när jag ”belönade” mig själv. ”Belönade” eftersom jag blev klar med presentationerna av uppfödare och hästar till Jägersros Derbyprogram till söndag. Det skapas som vanligt till toppklass av Rickard Olsson.
Bosse 1
Bosse 2
På lördagen fick jag tidigt lämna invigningen av Bosse Olssons nya lägenhet på Fiskehamnspromenaden i Malmö Live. Fiskehamnspromenaden minns jag från början av 50-talet (tror jag det var), då låg Fiskexporten där en jättebrand ödelade hela kvarteret av träbyggnader hörnan Fiskehamnsgatan-Gibraltargatan.
Det har blivit fint där med Malmö Live.
Jag hade gärna stannat kvar i kretsen av goda vänner som Marianne och Bosse serverade en härlig buffé i den samlingslokal med stor terrass som finns i bostadshuset. Den franska Brien var gudomlig!

Git Gay 2Jag hade nämligen köpt biljett till den årliga Git Gay-galan på Nöjesteatern. Git Gay var en god vän, den sista Primadonnan i sitt slag. En fantastisk människa var hon. Och det blev en glädjefull tillställning med massor av glad musik.
Mikael Neumann berättade en historia om Git Gay. Han hade som ung dreng frågat pappa Ulrik, som uppträdde med Git Gay om hur Git Gay egentligen var. ”Hun er almindelig”, sa Ulrik. Och precis så var det. Privat var Git Gay en väldigt vanlig människa tillsammans med sin underbare man Lennart Carp. Hon var fräck, hon var rolig.
Det var faktiskt första gången jag hade möjlighet att närvara vid den här galan, som alltid tidigare har kolliderat med Travderbyhelgen på Jägersro. Jag tror Git Gay i sin himmel gillar det här. Att en gala har möjlighet att ha Roger Berg Big Band som ”kompband” till artisterna är nog ganska unikt efter svenska förhållanden.
Det här lyfter artister som Ulrika Skoglund, som skulle kunna bli hur stor som helst med sin fantastiska pipa, och Mikael Samuelsson som jag inte sett sedan på Oscars i Stockholm i Fantomen På Operan. Andreas Weise har croonerpotential och gör Frank Sinatra ful, rättvisa.
Härligt att slippa den förinspelade musik som annars är så vanligt förekommande. Att bandet också fick ett par egna nummer stimulerar extra, tyckte altsaxofonisten Jalle Hoffman som trappade ner med en öl på Bullen efteråt.
Hemlig gäst var Sanna Nielsen som verkade nästan lika chockad som Marianne Mörck, när dom fick ta emot var sin halva på 50.000 kronor som Git Gays stipendiater. Utdelat av den här galans skapare Gert Tornberg, som gjorde en behjärtansvärd insats för Git Gay under hennes sista tid. Tillsammans med bl a gamle Kvällsposten-kollegan Christer Borg gör Gert ett stort jobb för att ro galan i hamn. Välförtjänta belöningar för både ”Eurovision-star” Sanna Nielsen som i år gjort stor succé i Doktor Zjivago på Malmö Opera och Malmös festliga operadiva Marianne Mörck. Mörcsk entré, i jättelik boa som fastnat i kulisssen, tillsammans med conferencier Babsan i schlagern La Dolce Vita var obetalbar.
Mikael Neumann och Sven Melander bjöd på en gammal goding från Semestersabotörerna (som jag saknar) nere på Falsterbonäset i Lars Forssells Snurra Min Jord med Melander som störningsmoment snurrande en jordglob. Mattias Enn är en estradör och kuplettsångare med en utsökt textning helt i Git Gays – och Zarah Leanders! – anda.
Det här var helt visst en fin afton!
Mimi-Monday NightJag återvände till Malmö Live på söndagen. Bosse Olssons invigningsfest varade visst till fram på småtimmarna, men hade avslutats när Monday Night Band bjöd på gratiskonsert tillsammans med nya sångfyndet Mimi Terris. En timme i Livingroom, vardagsrummet intill receptionen i det jättelika hotellet. Fräckt! Och med fin akustik.
Mycket folk tog chansen och gav frikostiga applåder för den här gratiskonserten. Men vad tänker de föräldrar på som inte utrustar sina småbarn med hörselskydd?!
Mimi-MårtenMycket mångsidiga Mimi Terris har ju precis kommit ut med sin andra CD, med helt egna alster, ”Flytta Hemifrån”. Det melodiösa titelspåret med både schlager och jazztycke heter så och den fick vi nu för första gången med storband. Mårten Lundgren (bilden ovan med Mimi), den eminente trumpetaren, hade gjort arrangemang för storband på några av Mimis egna låter och det fungerade alldeles utmärkt.
Men vi fick också ”They Say It’s Spring” med material ur The American Songbook, som var hennes första platta och även mera traditionella ”All Of Me” i en svängig lite moderniserad version, som skapad för just Monday Night Big Band. Vi fick fina solistinsatser av bl a Niklas Fredin med sång och trumpet, Mårten Lundgren trumpet (förstås), Ola Åkerman trombon, Håkan Caesar alt- och sopransax, Pernille Bévort tenorsax  och Karsten Bagge (var det väl?) på trummorna.
– Gick sången fram, det var ju första gången med storband för mina egna låtar, frågade Mimmi mig i en sångpaus.
Jodå, ljudet var alldeles utmärkt i den udda lokalen, som säkert är gjord för att kunna hysa sådan här framträdanden i Malmö Live, som jag verkligen gillar. Och då har jag ändå inte sett den stora konsertsalen ännu.
Tänk att Malmö hyser så högklassiga storband som Roger Berg och Monday Night. Jodå, det finns flera, men nu handlade det här om de två nämnda.

Innan den här fina helgen var till ände avslutade jag med en förträfflig Boef Bourguignone för 95 kronor hos mina nya granne ”vägg i vägg”, bistron B4. I morr’n är det dags att börja ladda för Travderbyhelgen fredag-söndag på Jägersro.

Bilder: PETER KASTENSSON

Kommentera

