Jazzdemonstration av bortkörda gamlingar

Standard

Det här är det tält som Föreningen hot House tills för tre år sedan hade på Södertull vid Malmöfestivalen. Det är tomt. Ett ungdomstält.
tältHär var det fullt av folk och gladjazz när festivalgeneralskan Pella Ström fick för sig att folk som gick till Hot House Jazztält och gillade den gamla klassiska jazzen som New Orleans och dixieland, var för gamla. Just det – för gamla! Bort med dessa åldringar som inte har på Malmöfestivalen att göra! Åldersfascisten Pella Ström bestämde så. Tyvärr var Hot House-styrelsen alltför undfallande och lät sig hunsas med.
Jag har skrivit om detta tidigare och ska inte upprepa mig för mycket. Men måste än en gång få uttrycka min avsky som för en person som Pella Ström.
Nu står tältet tomt, i alla fall när jag passerat det, senast vid fyratiden måndag eftermiddag.
Jag passerar det på andra sidan kanalen på Drottninggatan-Södra Förstadsgatan-Regementsgatan. Man kan se rakt igenom det eftersom tältet varit öppet på båda sidor. Inte en människa där inne. Heja Pella Ström!
Jag har sedan hennes ingripande för att putta gamlingarna över ättestupan inte satt min fot på festivalområdet. Men i morr’n ska jag faktiskt göra det.
Då blir det nämligen en oorganiserad ”demonstration” vid ”i närheten” av tältet. Folk har uppmanat Kalle Kronqvist, Paul Strandberg och några andra i Malmö välkända New Orleansmusiker att sätta ihop ett band och spela på festivalområdet. Klockan 12 skall detta ske och jag uppmanar alla Hot House-medlemmar och andra att komma till den välkända ”Hot House-platsen” på Södertull. Det ska bli intressant att se vad som händer. Kommer Pella Ström vara där och med hjälp av vakter se till så att vi åldringar inte stör hennes festival?!
Sedan är frågan om jag kan hålla mig borta från några av mina favoriter som kommer att spela i Swingtältet som Malmö JazzHouse av någon märklig anledning fått lov för fröken Ström att vara kvar med. Parentetiskt tror jag inte att ålderssnittet på deras publik skiljer sig nämnvärt från Hot House’…
Men där framträder några av mina absoluta favoriter på torsdag som  Viktor Jansåker Band 15.00, opera-, jazz och bluessångerskan Mimi Terris 17.30 som kommit ut med en kritikerrosad CD, och så Roger Berg Big Band 20.00, just hemkomna från en succéspelning i Polen.

Ibland får man väl rucka på sina principer och sin prestige. Trots den där hemska människan Pella Ström…

En reaktion på ”Jazzdemonstration av bortkörda gamlingar

Kommentera

