Min avbön – visst får Stjärnkusken komma tillbaka!

Standard

Jag lovade (hotade?) på Facebook att återkomma om TV4-programmet Stjärnkusken. Som jag sågade redan innan första programmet sändes och efter sista avsnittet gjorde en rejäl så kallad pudel. Programmet gick ju hem.

Det trodde jag inte. Men tittarsiffrorna låg runt en halv miljon och det  var många som uppskattade samlingen av B-kändisars (mestadels) vedermödor att bli travkuskar.
Jag blev inte mera positiv sedan första programmet sändes. Och tittade bara sporadiskt fortsättningsvis innan jag på TV4 Play såg hela finalavsnittet och insåg att jag haft fel.
Jag har ”snabbspolat” mig igenom resten av programmen och får erkänna, att det som jag trodde skulle bli ett förnedringsprogram i stil med Let’s Dance (tycker jag fortfarande illa om trots att jag inte tittar längre…) där domarna snackar skit om deltagarnas dansförmåga i skvallerpressen efter varje avsnitt. Och gärna om varandra också…
Det har vi inte sett skymten av i Stjärnkusken. Jag är fylld av beundran hur tränarna Erik Adielsson och Jennifer Tillman behandlat deltagarna, liksom den förträfflige stallchefen Kari Lähdekorpi. Var det inte så, att normalt stenhårde Kari till och med fällde en och annan tår, när han vandrade ut ur programmet i sista avsnittet?!
Erik Adielsson är ju van vid media och få inom travets värld kan uttrycka sig så begåvat som Erik kan. Jennifer Tillman är ny i ”större sammanhang” och smälte väl in i bilden.
Även om jag normalt har svårt för både Patrik Sjöbergs och Camilla Henemarks önskan om att framträda och göra reklam för sig själva i media så… Ja, Sjöberg försvann tidigt men Henemark gjorde ett ärligt och mycket mänskligt intryck tillsammans med hästarna, även om jag ärligt talat har lite svårt att se henne i ett riktigt travlopp.
Där kommer vi av Stjärnkusken att döma så småningom att få se både Patrik Sjöberg och slutsegraren Kee Marcello.Båda verkar ha blivit riktigt och ärligt bitna av travhästarna, om uttrycket ursäktas.
Kanske kan någon förledas att tro, att det inte är så svårt och går snabbt att utbilda sig till ”stjärnkusk” – inget kan vara mera felaktigt. Men självfallet ryms inte alla faror, fallgropar och utbildningssvårigheter i några TV-program.
Enligt uppgifter har de travskolor som finns på flera travbanor landet runt fått många nya intressenter och då har ju programmet fyllt en viktig uppgift. Den aktiva amatörkadern behöver fyllas på underifrån. Kan det sedan också bidra till att publiken ökar på travbanorna är det också positivt.
Jag borde ju i mitt långa liv som journalist ha lärt mig att inte döma på förhand. Nu har jag förhoppningsvis gjort avbön för mitt avsteg från denna viktiga princip. Stjärnkusken får gärna komma tillbaka. Det lär vara några stycken kändisar, ett av ATG omhuldat släkte, som sagt sig vilja ställa upp.

Att våra politiker skulle få ökad förståelse för hästsporten och ge lite tillbaka av alla de skattemiljarder man dränerar (= stjäler) från travsporten tror jag dock inte på. Politiker är ett fegt släkte jag föraktar, rakt igenom alla läger!

En reaktion på ”Min avbön – visst får Stjärnkusken komma tillbaka!

Kommentera

