Minus 300.000 tittare – är det bra?!

Standard

Från 720.000 tittare till 421.000. TV4-programmet ”Stjärnkusken” från första programmet till det andra. I kväll sänds det tredje avsnittet av de sju som förgyller (?) TV4:s primetime-sändningar fredagar.

”Det var ändå en stark siffra”, skriver Svensk Travsports (ST) husorgan Travronden i dag.
Tja… man jämför då med att ”Saltön” – som man kallar för ”publikmagnet” – i SVT1-programtablån samma tid lockade bara 400.000 tittare. Man nämner dock inte att det här programmet är en gammal repris från 2005…Man nämner också att ”Sommarkrysset”, TV4:s märkliga och ständigt eländiga huvudsatsning lördagar, lockade 455.000 tittare. Ett program som är sanslöst debilt, ägnat för dumskallar utan större tankeförmåga. Då fordrar trots allt ”Stjärnkusken” något större engagemang från tittaren. Nåja.
Ett tapp på 300.000 tittare från första till andra programmet. Kanske berodde det på alltför fint sommarväder? Vi får väl se ikväll när det i alla fall i mina landamären är allt annat än sommarväder. Men man måste nog ändå vara husbondens röst från ATG och ST för att fortsatt kalla det för succé?!
Fast, som jag påstått tidigare, det här är inte ett program som vänder sig till min kategori tittare – mer än åldersmässigt…
Jag såg första programmet i sin helhet i direktsändningen. Det andra slötittade jag på. Ikväll blir det nog knappt ens det. Det kolliderar med ATG Live-sändningen på datorn från uttagningarna till StoChampionatet på Axevalla. Även om jag inte alls gillar det nya upplägget med en tremannapanel som sitter i en studio i Stockholm som några sorts programledare och kommenterar vad som händer på banan.
Jag tycker synd om travexperter som Fredrik Widman och Daniel Olsson som måste dras med en inkvoterad tjej som utan att förstå ett enda dugg måste ha manuskript att luta sig till och t ex ständigt ställer frågan när det är omstart ”såg ni vad som hände?”. Okey, hon klarar av att läsa resultaten hjälpligt från en skylt.
Ska det här vara spel (och sport-)befrämjande? ATG Live är väl ett program för oss travsportnördar? Eller har jag fattat det fel?

Huruvida ”Stjärnkusken” kommer att locka mer folk till travbanorna som aktiva eller publik är jag också frågande till. Men Erik Adielsson är lysande i sin roll.

En reaktion på ”Minus 300.000 tittare – är det bra?!

Kommentera

