Bragdguld till ungdomarna? Visst!

Standard

Liksom säkert alla sportintresserade och inte minst alla fotbollsnördar har jag förtjusts av U21-lagets fantastiska framgångar i Tjeckien. Det är inte svårt att älska dom här grabbarnas och deras samverkan och sammanhållning till ett Europamästerskap som väl inte så många fler än dom själva egentligen vågade tro på (?).

I samklang med ”den långe” (och store) Zlatan har det redan börjat snackas om Bragdguldet. För det här gänget. Varför inte?! Visst är det tidigt och det kan hända mycket (?) fram till slutet av året när Svenska Dagbladet och dess nerlagda och obefintliga sportredaktion ska dela ut sitt guld.
Det brukar ju dyka upp någon långt från våra sydliga landamären som lokalt norrut kasat på nederbörden och sno åt sig medaljen…
Jag tycker att bragdjuryn i sina diskussioner ska väga in den enorma popularitet som ett ungdomsgäng i fotboll lyckats frammana hos ett brett folklager i Sverige. Jag vet, U21 är inget A-landslag men jag tror inte A-landslaget sedan 1994 lyckats skapa samma hausse och publiksuccé som dessa ungdomar. Parat med enorm sportslig succé från underläge.
För mig ska det till något verkligt exceptionellt i någon global idrott för att putta undan U21 från Bragdguldet!
Fotbollen har huserat mestadels i TV4 även om det också varit förvisat till en mindre syster- (eller broder-?)kanalen TV12. TV4 har den stora fördelen av att ha en av TV:s främsta fotbollsexperter hos sig i Olof Lundh. Därför fattar jag inte riktigt Hanna Marklunds närvaro i panelen med sina högljudda kommentarer som komplement (?) till Olof Lundh. Men hon kanske fick för lite att göra efter damernas inte helt oväntade – för mig! – fiasko i dam-VM, som ju också TV4-sändes?
Per Skoglund ser man i fler och fler sammanhang. Jag har lite svårt för honom och hans ofta överdrivna ”känslopjunk” som kommit att bilda en form av skola i travsändningarna. Nog sagt.
Men har inte TV-reportrarna blivit lite väl mycket av kompisar med dom aktiva? Jag gillar Patrick Ekwall sedan jag var med från hans karriärstart som tonåring på Kvällspostens sportredaktion. Och det var förmodligen inte lätt att stå emot karismatiske John Guidettis eufori och kramkalas, men jag tycker ändå det var lite väl mycket av kompisanda mellan en del av U21-hjältarna och TV-folket.
Apropå TV, så sänds i morgon andra avsnittet av Stjärnkusken i TV4. 720.000 tittare för första programmet som tokhyllats av ATG-betalda skribenter både här och där. Jodå, jag tyckte det var OK men inte orsakade det hos mig några skrattorgier eller hur det nu var en ”rosa skribent” tyckte. Nu är det upp till bevis, hur många finns kvar till andra programmet?

Jag ska förstås titta igen. Men det blir TV4 Play eftersom jag har andra och viktigare saker för mig i morgon kväll. Då inleds Copenhagen Jazz Festival och jag ska till M.G. Petersens Familiehave på Frederiksberg där gamla vänner i Plumperne premiärspelar.

5 reaktioner på ”Bragdguld till ungdomarna? Visst!

  1. Mycket tänkvärt vad beträffar bragdguldet, och övriga synpunkter om t ex Hanna Marklunds roll i sammanhanget? Hennes genomskärande röst får jag skavsår i öronen av!

Kommentera

