Dyr travsatsning på B-kändisar – tror jag inte på!

Standard

På fredag startar ett nytt program i TV4 som heter Stjärnkuskar. En TV4-satsning heter det i ett pressmeddelande från ATG. En sanning med modifikation. TV4 gör ingenting gratis, här är det ATG som betalar.

Det ryktas om en kostnad för ATG på 20 miljoner för att kunna synas på primetime i kanalen fredagar kl. 20.00. Observera ryktas, hur mycket lär vi aldrig får reda på. Det handlar hur som helst om travets (och i viss mån) galoppens pengar.
Det hela går i korthet ut på att lära att antal ”kändisar” köra travhäst och ska utmynna i ett lopp ”inför storpublik”.
Som experter kommer Erik Adielsson och Jennifer Tillman att medverka och programledare är Jessica Almenäs. Förstås… Hon är ju känd från Let’s Dance och brukar då och då flamsa till det även i TV4:s travsändningar, där hon en gång gjorde det så bra men i takt men med stigande kändisgrad befriat sig från det mesta av seriositeten.
Man skryter om att ett antal ”kändisar” är med och dom presenteras så här:

Patrik Sjöberg – 50 år fd världsmästare i höjdhopp, författare, tv-profil
Petra Tungården – 27 år, moderedaktör, fashionista och bloggare
Camilla Henemark – 50 år fd modell, fd sångerska i Army of Lovers, författare
Ellen Bergström
– 25 år, bloggerska, skådespelare, sångerska
Kee Marcello – 55 år f d medlem i Europé
Behrang Miri – 31 år artist, programledare
Cecilia Ehrling – 31 år dansare i Let’s dance
Zimzon Lelo – 30 år, fitnessprofil, deltar i Gladiatorerna

Det är ju inte direkt A-laget inom Stureplans kändiskrets, om man så säger. Patrik Sjöberg, för all del, han brukar ju ställa upp på det mesta av sådana här program som ger lite extra klirr i kassan. För att inte tala om gamla kungafrillan Henemark, också känd för att ha rullat runt med ett helt ishockeylag (det tyska har jag för mig) i samband med ett VM. Marcello och Miri har jag hört talas om. Men vem f-n är Tungården (och vad gör en fashionista?), Bergström, Ehrling och Lelo?
Ska det här verkligen locka nya intressenter till travsporten och spelet, det måste väl ändå vara grundtanken bakom det hela? Nä, tyvärr tror jag inte på det. Det gör dock min vän Bengt Adielsson i Expressen. En hästsportjournalist som jag har stor respekt för. Troende är också Stig H Johansson i Aftonbladet vars omdöme jag aldrig ifrågasatt.

För inte minst Erik Adielssons och Jennifer Tillmans skull hoppas jag att det är Bengt Adielsson och Stig H Johansson som får rätt och då får jag väl stå där med skammen.

 

2 reaktioner på ”Dyr travsatsning på B-kändisar – tror jag inte på!

  1. Är synnerligen beredd att hålla med. Fånig idé.
    Köra travhäst är ingen lek. Har varit med om det vid två tillfällen. Hu vad nära de andra ekipagen ligger och hu vad fort det går! Samt skitig man blir när det regnar.

  2. Undrar var TV4 får alla sina tokiga programidéer från? Är det inte bak- och matlagning så är det bygga om, och mestadels reklaminslag! Och så nu detta med ”kändisar” som skall lära sig köra häst, vilket man borde ha större respekt för när det gäller dessa ståtliga djur, som med detta framställs som lek och fullständigt ofarliga att hantera!

Kommentera

