Kul politiskt groll i Aftonbladet!

Standard

Jag kan ibland finna ett visst nöje i att läsa en kvällstidning som Aftonbladet. Jaja, jag vet, det anses inte speciellt intelligensbefrämjande, men ändå…

Trots 21 år på Kvällsposten – men det är snart 30 år sedan – som numera är en skitdålig lokal edition av Expressen där i stort sett jag enbart finner nöje i att följa travkolumnisterna Bengt Adielsson och Stefan ”Tarzan” Melander, travtränaren. Politiskt sett står jag absolut inte nära Aftonbladet.
I dag, till exempel. Så slåss ledarsidan på Aftonbladet och Eva Franchell mot tidningens politiske krönikör och ansvarige utgivare Lena Mellin på nyhetsplats. Franchell utspyr sin galla mot Alliansen som gjort en massa anmälningar till konstitutionsutskottet, KU, där speciellt och inte oväntat Åsa Romson ådragit sig KU:s missnöje och prickats. Franchell skriver om ”KU-drevet mot Romson” och ”gnetiga KU-ledamöter som hugger på minsta misstag som regeringen gör”. Franchell bagatelliserar.
Lena Mellin konstaterar att ett enigt KU, där även företrädare för regeringen ingår, prickar regeringen på nio punkter.
Mellin utnämner Åsa Romson (MP) och infrastrukturminister Anna Johansson (S) till ”regeringens slarvigaste ministrar”. Mellin inser allvaret i att regeringen ”vid ett flertal tillfällen inte uppfyllt regeringsformens (en av grundlagarna) krav på grundlig beredning av ärendena. Den har helt enkelt varit vårdslös.” Mellin skriver också att det under regeringens korta tid ”har påfallande många fel begåtts” och att ”den som tycker att regeringen betett sig taffligt och oproffsigt under sin första tid vid makten har alltså rätt”.
Jag har vid några tillfällen tidigare framhållit Lena Mellin som en balanserad journalist som inte räds att framföra kritik mot den rödgröna röran (mitt uttryck) som styr det här landet. Jag ser ingen anledning att rucka på det omdömet. Även om jag av naturliga skäl inte alltid är enig med henne.
Jag trodde, kanske lite enfaldigt, vid valresultatet, att Stefan Löfven verkade vara en hyvens karl som skulle klara statsministerjobbet bra. Jag hade fel, väldigt mycket fel. Det är i elakaste laget, men f-n vet om inte Håkan Juholt gjort det lika bra? Eller illa! Löfven bangar inte för att ljuga om ditten och datten och slingra sig från givna löften, huvudsaken tycks vara att han ska få regera med Dumson och Fridolidolidolin och med stöd av Sjöstedt’en, deras kommunistpolare.
Jag har inget som helst förtroende för sossarna och deras polare där grönkålsmaffian står lika långt till vänster som Sjöstedt’en. Men vad värre är, det finns ju ingen opposition heller värd namnet. Jag har lika lite förtroende för mesfåglarna i Alliansen och Åkesson-pojken.
Men ingen tycks fatta varför Jimmie-boys anhang ökar och ökar. Men det fattar jag. Nog sagt.

Apropå media, så bara några rader om den gångna helgens TV-satsning i fyran och ATG Live på Elitloppsdagarna. Jag är så nördig så jag hade TV4 och datorn sida vid sida. Jag tycker i stort sett det var bra, även om informationsflödet som sköljer över en kan tendera att bli alltför svårfångat understundom.
Men… vem f-n var det som haft det dåliga omdömet att bjuda in en B- (eller C-) kändis och några bimbobrudar till Solvallas svindyra Kongressen under söndagen? En person som gjort sig känd för att kopulera (finare ord för knulla) i ett TV-program som heter Paradise Hotel och som överhuvudtaget inte fattade någon som helst och som enligt vittnen frågade när han besökt stallbacken, stängd för dom flesta den här dagen, var han befann sig nånstans. Är det sånt travsportens pengar ska användas till???
Om det var något försök att fånga en ungdomligare publik så var det inte bara omdömeslöst utan ett totalt feltänk. Ja, jag är gammal, men nog hade det varit bättre att satsa på Elitloppsfinalisten, den älskliga Jennifer Tillman!!! Hon går hem i rutan och är dessutom ung. Underbetyg till producenten för TV4-travet i lördags, som inte hade vett att avstyra inslagen när Jessica Almenäs flamsade med mer eller mindre packade dumskallar vid restaurangbordet! Travet är för viktigt och bra för sån’t! Hör han det, ATG-bossen Hasse Skarplöth!

Och ännu ett apropå, när jag ändå är inne på travet. Snart startar inspelningarna av ännu ett ”slå-ut-program” i TV4 där ett antal B-kändisar ska lära sig köra travhäst. Programledare, ja vem tror ni, Jessica Almenäs, ständigt denna Almenäs. ”Stjärnkusken” heter programmet. Startar, 26 juni. Men till det återkommer jag, jag har skrivit alldeles för långt redan.

2 reaktioner på ”Kul politiskt groll i Aftonbladet!

Kommentera

