Ungdomsstipendiat vi får höra i Pildammarna

Standard

Jag skrev för ett tag sedan om utnämningen av Jan Slottenäs från i USA licensierade Glenn Miller Orchestra, som han grundade i Sverige, till årets Harry Arnold-stipendiat och den tråkiga uppmärksamhet detta vållade från Amiralens Storband eftersom det vid årets stipendieutdelning blir Roger Berg Big Band som ska spela. Jag tänker inte beröra detta mer här.

Men det finns ett ungdomsstipendium också att dela ut. Harry Arnold Sällskapets första ungdomsstipendium Stand By delades ut 2009. Det gick till pianisten Sven Erik Lundeqvist. Han spelar bland annat med en trio bestående också av Olle Dernevik trummor och Simon Petersson kontrabas. De jobbar nu med en skivinspelning. Simon Petersson, 26 år, blir årets Stand By-stipendiat och mot detta har inte hörts några protester.
Simon låg– Så roligt, det blir jag riktigt stolt över, kommenterade Simon när jag ringde upp och meddelade honom nyheten.
Det finns fler ”connections” med Stand By-stipendiet och Simon. För tre år sedan fick trumpetaren Björn Ingelstam ta emot de 3.000 kronor i Pildammsparken och för två år sedan var det danska pianisten och kompositören Kathrine Windfeld. Simon Petersson var på Skurups Folkhögskola och jazzlinjen klasskamrat med Björn Ingelstam (och danske trummisen Niclas Bardeleben, också känd på våra breddgrader) och han gick på Malmö Högskola liksom Kathrine gjorde. Hon har nu sitt eget Big Band och spelar ofta på prestigefyllda jazzklubben The Standard i Köpenhamn.
Egentligen kommer Simon från Kalmar, utan egentligt musikpåbrå från föräldrarna ”mer än att dom lyssnade på mycket musik”.
– Den första jazzskivan jag köpte var John Coltranes BlueTrain och när jag var tio år började jag spela elbas. Flyttade till Helsingborg (Harry Arnolds födelsestad och där han ligger begravd) och Sundsgårdens folkhögskola där jag gick ut 2008 och sedan blev det Skurup ett år innan Malmö Musikhögskola till 2013, berättar Simon Petersson, som köpte sin första kontrabas i samband med att han började folkhögskola.

angelo lågHan har spelat med såväl Ingelstam, Bardeleben som Windfeld.
– Utbudet i Köpenhamn är större och där finns fler spelställen. I Malmö kommer och går det, säger Simon när jag träffar honom tillsammans med ”Svempa” Lundeqvist och Olle Dernevik på italienska l’Angelo på Möllevångstorget, bilden ovan.
Knappast något man blir rik på, om man så säger…
– Men jag försöker dra runt det, har inget jobb vid sidan av musiken. Vikarierar ibland på folkhögskola och högskola och ger också privatlektioner. Jag tycker det är jättekul att undervisa.
Sven Erik Lundeqvist beskriver Simon Petersson så här: ”Kanske en av de starkaste walkingbasisterna jag har spelat med. Väldigt bra solist till på köpet. Alltid melodiskt och starkt förankrat solospel. En annan sak som utmärker honom extra mycket är hans koll på jazztraditionen. Han är väldigt incheckad på Ellingtons basister och kan spela hela chorus av Paul Chambers bassolon. Ständigt på väg framåt och spelar i många grupper överallt i stan.”
– Kul att höra. Att vara en walkingbasist och så att säga hålla koll på fjärdedelarna är betydelsefullt för pianister. Jag lyssnar mycket på musik, allt från Louis Armstrong och Duke Ellington, och är verkligen tagen av Charlie Parker. Lyssnar just nu mycket på Brad Mehldau, en amerikansk pianist och kompositör.
Förebilder?
– Det går väl i vågor. Men jag gillar Paul Chambers när det gäller att backa upp band.
Intressant eftersom Paul Chambers dog bara 35 år gammal 1969, alltså innan Simon föddes. Chambers spelade bl a med Miles Davis och John Coltrane, påminde i sin livsstil med droger och alkoholmissbruk om just Charlie Parker (död 1955). Alla namnen stora och historiska inom jazzen.
Den 5 augusti får Simon Petersson ta emot Stand By-stipendiet i Pildammarna när Harry Arnold Sällskapet har sin årliga sommarkonsert. I år med Roger Berg Big Band och självfallet får vi då också höra Simon tillsammans med sin kontrabas och R3B.

Bilder: PETER KASTENSSON

Kommentera

