Som på ”Nisse Betongs” tid!

Standard

Ganska förfärligt! Tycker jag om en del ”uppenbarelser” i Malmö.

Golf i går och golf i morgon så i dag fick det bli en promenad i mitt närområde. Men nog bor jag i ett betydligt snyggare område vid Limhamnsvägen och stilfulla Ribershus än det jag promenerade i. Jag kan tycka att Västra Hamnen med sitt Turning Torso har sina förtjänster. Stora sådana. Men det här: Hamnkontoret 1Gamla fina Hamnkontoret eller Tornhuset som det visst också lär kallas, ritad av Harald Boklund, har fått en ryggsäck. Hur i h-e kan någon tycka att detta är vackert??? Pappa till denna horreur är danske arkitekten Kim Utzon, son till den store Jörn Utzon som ritade det vackra Operahuset i Sydney, som jag haft glädjen av att se på nära håll: Sydney_Opera_House_SailsDet är World Maritime University som ska härbärgeras i ”ryggsäcken”. Som, tycker jag, ser ut som om den skulle falla över Sjömanskyrkan, byggd för så där en 100 år sedan:
Sjömanskyrkan 2

SjömanskyrkanFör säkerhets skull har man klämt in Sjömanskyrkan mellan nya Malmö Event och ”Utzon-ryggsäcken”. Och jag tycker inte det är vackert. Fast jag tycker faktiskt att Malmö Event med sitt hotell, konserthus och sina bostäder mot Hovrätten vid Gibraltargatan som sådant är rätt stilfullt: Malmö EventMen tillsammans med den inklämda Sjömanskyrkan blir det samma stilbrott som när Nisse ”Betong” Yngvesson och hans sossevänner såg till att klämma in Åhlénshuset på Södergatan. Tycker jag, och det ska jag be att få göra…

Bilder (ej Sydney): PETER KASTENSSON

En reaktion på ”Som på ”Nisse Betongs” tid!

Kommentera

