Så härligt att få så fel!

Standard

Jag jublade högt när Malmö Redhawks Henrik Hetta satte 2-4-målet i tom kasse mot Leksand i den avgörande sjunde matchen. Det var oerhört starkt av Rödhökarna.

För skams skull måste jag ju erkänna att jag helt räknat ut Malmölaget efter en svag insats i grundserien och en katastrofal inledning kvalserien med tre raka förluster. Det fanns inte på min karta att man skulle klara av ett SHL-avancemang efter detta. Kanske anade man även en viss skadeglädje eftersom kaxigheten inför seriestarten varit utpräglad. Inte ett uns av ödmjukhet, den här serien har vi redan vunnit. SHL blir bara en formsak. Jo, köss mig…
Men jag fick fel och en liten tröst kan vara, att jag inte var den enda som räknade ut laget. När man insåg, att det behövs kämpatakter och stolthet över sitt lag som komplement till kaxigheten så fick man den kraft och den storhet som det här laget ju har och borde visat så mycket tidigare.
Jag är glad att jag fick fel och gör som jag sa – om det trots allt skulle gå vägen – jag krälar i stoftet.
Så är det gjort!
När detta är sagt så är det bara glädje som finns kvar. Nu finns Malmö åter i det finaste hockeysällskapet och där ska man förstås vara. Percy Nilsson, den gamle MIF-gynnaren med alla sina miljoner, har byggt en av världens finaste arenor, och nu får  han äntligen en hyresgäst som kan matcha dessa fantastiska lokaliteter.
Att det funnits en skärmytslingar bland Rödhökarna efter årets blandade insatser som ändå slutade så lyckligt kan man ana efter några rokader inom tränarstaben. Men utan uppseendeväckande avgångar, man har hållit det väldigt snyggt internt under fast ledning av sportchefen Patrik Sylvegård. Man kan ju jämföra med sjumatchersmotståndaren Leksand – som jag kan tycka synd om! – där sportchefen Tommy Salo hann sluta och börja igen två gånger under säsongen efter kontroverser med klubbdirektören Kjell Kruse, och sådant stärker knappast lagmoralen.
Den moralen visade Malmö Redhawks och därför har Malmö nu äntligen åter ett lag i högsta hockeysocieteten.
Apropå Percy Nilsson – som jag beundrar väldigt mycket – så hade han flytt landet inför sista matchen. Han var på plats de två gånger tidigare när Malmö förlorat i kval mot Leksand och missat elitserien. Han ville inte vara otursgubbe igen och fanns i sommarvistet i Spanien.
Percy Nilsson är hedersordförande i Malmö Redhawks och en stor aktieägare i klubbens bolag. Att det jublades även nere i Spanien är ingen vildsint gissning. Percy har satsat många miljoner på ”sitt” lag genom åren, men miljoner är ingen garanti för framgångar. Man kan bara nämna namnet Hugo Stenbeck, en märklig figur som ett tag ”köpte in sig” i laget med ett för mig okänt antal miljoner kronor. Men som försvann nästan lika snabbt, knappast med äran i behåll.
Jag skulle tro att Percy Nilsson i alla sin glädje ändå är försiktigare i sina tankegångar om framtiden och lyssnar på kloka uttalanden från Patrik Sylvegård om att bygga det nya SHL-laget successivt mot toppen.
Att stå med båda fötterna på jorden.
Nu blir det riktigt roligt med ishockey i Malmö igen!

…och dit ska man väl även räkna Malmölaget Pantern som tog sig upp i Allsvenskan som ”ersättare” till Redhawks. En fantastisk prestation när Fredrik Hetta, lillebror till Rödhökarnas matchhjälte Henrik, precis som storebror och nästan samtidigt satte avgörande 4-2-målet i tom kasse i sista kvalmatchen mot Västervik!

Kommentera

