Tack för ett förlängt liv!

Standard

RehabDen här platsen har jag mycket att tacka för. Och inte minst den mannen nedan. Egon Magnusson, sjukgymnast.

EgonHan har två gånger räddat mig. Jag hade stora problem med en hälsena som var nästan helt av. Läkaren på ortopeden rekommenderade att vi skulle försöka rädda det hela utan operation. Hade det var i Lund hade man förespråkat operation – ”två olika skolor”, sa han.
Genom gode Hot House-vännen Dennis Johnsson fick jag tipset att försöka få plats hos Egon Magnusson på Aktiv Rehab på Geijersgatan i Limhamn. Det var ett jäkla bra tips!
Egon Magnusson tog emot mig. Genom akupunktur minskade han smärtan och sedan var det speciella träningsprogram för att få hälsenan att växa ihop igen. Det lyckades och jag har idag inga som helst problem.
Men i övrigt mådde jag inte särskilt bra för så där två år sedan. Genom Mette Kirkelund Truedsen, läkare på Ellenbogens Hälsocentral, blev jag undersökt från topp till tå och genomröntgad. Fettbildningar i bukspott och lever, var ju inte så roligt att få reda på. Och 130 kg på vågen. Fy för den lede. ”Nu får du välja själv”, blev domen. Gå på gym, lägg om matvanorna. Och sluta dricka 15 liter starköl i veckan!!!”
Jag började med att ta bort all öl. Blev helvit i ett par månader, blev en sämre kund på Bullen men plånboken mådde bättre… Och tog kontakt med Egon Magnusson igen! Han hälsade mig välkommen tillbaka!
Jag vill nog säga att han nästan räddat livet på mig. Under alla omständigheter hjälpt mig att leva längre!
I dag är 25 kg borta, mina värden är som dom ska vara igen. Jag dricker några glas rödvin då och då, jodå, ”det kan bara vara nyttigt”, enligt doktor Mette.
Visst, jag ska ner under 100 kg, det är målet. Jag har alltid vägt mycket, även under min aktiva idrottstid med handboll och ishockey. Det finns faktiskt något som heter tung benstomme, det berättade den läkare som gav mig en ny knäled i Trelleborg för några år sedan – ”en av dom tyngsta knäskålar jag varit med om”, sa kirurgen. Bara så ni vet…
I går var jag på mitt sista besök hos Egon Magnusson. ”Sista” i så måtto, att nu upphör mitt högkostnadsskydd för den här behandlingen. Vi är helt överens om att man inte ska överutnyttja eller missbruka den här möjligheten som jag haft förmånen av.
Men helt klart kommer jag att fortsätta att sitta upp på motionscykeln och promenera på rullbandet. I egen regi. Snart sätter också golfsäsongen igång och då blir det apostlahästarna som tar mig runt banorna, inte golfbilen.
Så än en gång stort tack till Lugifantasten Egon på Aktiv Rehab! Nu blir det liten övergång med 14 dagar hos Bosse Ols­­­son på Gran Canaria och långa promenader på golfbanan. Utan klubbor dock, dom får stanna hemma. Greenfeen här passar inte riktigt min pensionärsplånbok och Norwegian är duktiga på att ta betalt för transporten av dom och man släpar ju inte ner dom för kanske två-tre rundor.

Men jag har hört att gamle handbollsspelaren Göran Hård af Segerstad, från Hellas till IFK Malmö på 70-talet och har inte träffat honom sedan dess, också är på plats, så dom får svinga själva, och värmen finns säkert i Maspalomas. Även för mig!

4 reaktioner på ”Tack för ett förlängt liv!

  1. Michael Johansson

    Kul att Du mår så mycket bättre.Värmen på Kanarieöarna behöver Du inte bekymra Dig om. Den finns. Vi kom hem därifrån igår och skulle inte ha något emot att åka ner samtidigt som Du för ett par veckor till.Ha det skönt !

    Med vänlig hälsning

    Michael

    Michael Johansson Brokers Unlimited Fackelrosvägen 21 216 30 Limhamn – Sweden

    Tel +46-(0)40 – 15 51 00 Mobile: +46-(0)727 – 22 51 00 Mail: brokers@live.se

    Date: Sat, 24 Jan 2015 13:28:21 +0000 To: brokers@live.se

  2. Anders Lindqvist

    Trevligt läsning.
    För vi är många som vill höra din röst och läsa vad din penna skriver i många år till.
    Kämpa på
    Med vänlig hälsning,
    Anders Lindqvist

Kommentera

