Idrottsgalor med självmål och nomineringar i egen sak

Standard

Bokslut görs för 2014 både här och där. Inte minst i TV, där den nyligen timade Fotbollsgalan orsakat stora diskussioner. Och nä, jag tittade inte på spektaklet i TV4. Inte direkt och jag avser heller inte kolla in det i efterhand.

Det jag sett tidigare år är nämligen dålig TV-underhållning på sin ultimata nivå. Taskiga tacktal och artister som inte tilltalar mig. Speciellt inte den  s k ståupparen Soran Ismail som skulle vara någon frontalfigur på humorns område i årets gala. Som blivit berömd i ”järnrörsskandalen” med SD för ett par år sedan och därefter blivit en form av guru för den PK-maffia som styr svensk massmedia.
Han gjorde entré på en cykel och trodde sig därmed göra succé på damfotbollsspelaren Therese Sjögrans bekostnad, alluderande på Zlatans olyckliga uttalande förra året när Fotbollförbundet hyllade Anders Svensson med en bil medan Sjögran fick intet som damfotbollens meste landslagsman (f’låt -kvinna, eller kanske -hen???).
Årets spektakel faller förstås tillbaka på TV-producenten Pelle Porseryd, en figur som ju dessutom av ”utrymmesskäl”, det rörde sig om några minuter, strök bort ett inspelat inslag med Therese Sjögran när hon skulle hyllas för sina 200 landskamper.
Jag är ingen större konsument (inte alls, faktiskt) av damfotboll, men detta var ett präktigt självmål av TV4 och Fotbollförbundet.
Självfallet ska damerna (tjejerna, flickorna, hen????) ges samma möjlighet till hyllningarna som männen (grabbarna, pågarna, hen???).
Damfotbollens största hyllare i svenska massmedia, ultrafeministerna på Sursvenskan, tog förstås tillfället i akt genom sin sportchef Anja Gatu att utgjuta sin ilska och sina gråtattacker Jag ska göra det enkelt för mig och bara hänvisa till en annan blogg:
http://sport-steffeeckerstrom.blogspot.se/2014/11/den-massande-gatupredikanten.html

Den täcker mycket av mina åsikter i fallet Gatu, som väl redan är kända för mina läsare.
I januari är det dags för nästa TV-gala. Med det pretentiösa namnet Svenska Idrottsgalan 2015. Den sänds i SVT och därmed är ju urvalet förutbestämt i egen sak. Massor av vinteridrott, kasa på nederbörden och slagsmål med käpp.
I de sex kategorier som ska belönas har nominerats fyra aspiranter i varje kategori. Det vill säga 24 sammanlagt. Av dessa har 12 gjort sina prestationer på skidor, tre på skridskor. I kategorin ”årets lag” förekommer både herrstafettlaget och damstafettlaget på skidor tillsammans med herrstafettlaget i orientering och Tre Kronor.
Jag säger bara – Malmö FF? i Champions League i den globala jätten FOTBOLL! Var finns skidor, ishockey och orientering på den globala listan??? Jaja, jag vet att MFF-tränaren Åge Hareide finns med bland Årets Ledare och hans adept Isaac Kiese Thelin bland ”Årets Nykomling & Lilla Bragdguldet”.

Men man ska väl inte vara överraskad. I ett TV-bolag som med licensmedel (från alla svenska TV-tittare) som koncentrerar en massa pengar på den begränsade vintersporten i stället för att försöka vara med och konkurrera på den globala sportmarknaden!

3 reaktioner på ”Idrottsgalor med självmål och nomineringar i egen sak

Kommentera

