Visst finns det jazz i Malmö förutom Jazz I Malmö (uppdaterad)

Standard

Uppdaterad version

För så där en två veckor sedan hade Sursvenskan en stort uppslagen artikel i sin kulturdel om att det finns bara en jazzklubb i Malmö och den har i stort sett ingen verksamhet. Man skrev om Jazz i Malmö som varje år tar emot ett stort kulturstöd från staden/kommunen för att främja den lokala jazzmusiken i Malmö. Ännu en gång har Sursvenskan visat sin okunskap och sitt totala ointresse för jazzen!

Föreningen Hot House i Malmö har gått i svaromål med det här brevet från ordföranden Liisi Nordström, sänt dagen efter artikeln publicerades:

”Theo Hagman Rogowski
Nöjen Sydsvenskan
Läste din artikel i Sydsvenskan den 24 oktober om Jazz i Malmö, mycket intressant och av egen erfarenhet vet jag att det inte är lätt att få ekonomin gå ihop.
I Malmö finns det mer än ”Jazz i Malmö”.  Här finns jazzklubbar som har verkat i flera år, Föreningen Hot House är en av dem.  Föreningen startades 1955 av ungdomar som ville spela jazz.  Senare gjordes en omstart 1985 och sedan dess har föreningen haft musikkvällar regelbundet, f.n. varannan vecka under vår, vinter och höst.
Föreningen värnar framför allt den gamla jazzen från 1910 t.o.m. 1940-talet.
Fredagen den 27 mars 2015 firar Föreningen Hot House sitt 60-årsjubileum på Victoriateatern i Malmö.
Vi håller på att sammanställa material om föreningen.  Allt skall vara klart till jubileet och tanken är att göra en jubileumsskrift (om ekonomin tillåter).
Under många år har vi försökt få tidningar att skriva om våra jazzkvällar, men tyvärr utan resultat.Om du är intresserad, hör gärna av dig.
Jazzhälsningar Liisi Nordström.”                   

Sursvenskans skribent, som jag aldrig hört talas om, har inte varit intresserad, hans lögnaktiga påståenden får stå oemotsagda i bladet.. Helt i linje med den von oben-attityd som deras kulturredaktion intar. Det finns mer jazz i Malmö än den minimala – och enligt mig numera totalt ointressanta del – som Jazz i Malmö producerar.
Hot House firar alltså nästa år sitt 60-årsjubileum med en konsert på Victoria. Rättare kanske 61-årsjubileum, eftersom föreningen egentligen bildades 1954 men hade sin första konsert 1955 på gamla Arbetarföreningens lokaler, nuvarande Stadt, på Stadt Hamburgsgatan.
Klubben låg sedan början av 60-talet i träda innan den nybildades 1985. Har sedan dess en intensiv verksamhet med runt 15 möten varje år. Deltog i 23 Malmöfestivaler innan åldersfascisten och festivalgeneralskan Pella Ström, denna vidriga Madame, körde bort Hot House förra året. Däremot får Malmö Jazzhouse, som i stort sett inte har någon annan verksamhet fortsätta verka på Malmöfestivalen, som rätt skött ger goda inkomster och som givit så till Hot House, som verkligen tar hand om den lokala jazzen i dess klassiska version i Malmö.
Men visst finns det jazz i Malmö, både i klubbar och med enskilda arrangörer. Här några exempel på vad jag besökt under senare tid.

AhlcronaDen 24 oktober såg det ut så här vid en Hot House-kväll på Tuppen med Ahlcrona Swing Band. Tuppenkvällarna, som för övrigt Sursvenskan ofta lägger under rubriken ”För äldre” i sitt kalendarium, trots påpekande om att det är Hot House-arrangemang, som också annonseras i tidningen.
Sara Ahlcrona Swingband, ett band som verkligen exemplifierar den starka tradition med lokala toppmusiker inom jazzen som besöker Hot House. Så kom det också mycket folk till den här kvällen när Sara, i välsignat tillstånd dom man säger, och pappa Bengan gav en härlig musikalisk upplevelse.
On The Sunny Side Of The Street, Don’t Get Around Much Anymore, Makin’ Whopee, All Of Me, It Had To Be You, Route 66, fina balladen It Had To Be You –  för att inte tala om en helsvängig scatduett mellan Sara och saxofonister Thomas Jonasson i Pennies From Heaven, vad mer kan man begära? Jo, förresten, solo av Bengt Ahlcrona på sin vibrafon, som t ex i Avalon!  Den eminente gitarristen Per Sjödin, basisten Jonas Castell och ett fint återseende med trummisen Carl Otto Strand fullkomnade denna Hot House-afton.

Det finns en jazzklubb som heter Harry Arnold Sällskapet som i många år delat ut ett stipendium till förtjänta jazzmusiker i Harry Arnolds anda. Detta sker på Malmös Sommarscen vid Pildammsteatern som då är fullsatt med jazzentusiaster som gillar den äkta swingmusik. Detta faktum lyckas Sursvenskan varje år undvika att nämna. Harry Arnold Sällskapet har för sina medlemmar, runt 250 stycken, jazzunderhållning vid sitt årsmöte och sitt höstmöte.

Niklas FredinSå här såg det ut i Pildammarna i år när trumpetaren och sångaren Niklas Fredin fick sitt stipendium, då även Nanna Carling fick ungdomsstipendiet Stand By. Båda spelade tillsammans med Amiralens Storband.

Harry A-Höstfest…och här vid höstmötet den 22 oktober då Niklas Fredin och Nanna Carling med sin sopransax underhöll med pianisten Sven-Erik ”Svempa” Lundeqvist, tidigare ungdomsstipendiat, med basisten Jan Karlsson och trummisen Andreas Baw. Vi fick förstås rika tillfällen att applådera inte minst stipendiaterna. Niklas Fredin som luftade både trumpeten och flygelhornet i bl a Charlie Chaplins Smile som också innehöll ljuvlig sång. Niklas är en oerhört skicklig scatsångare i t ex It Don’t Mean a Thing if You Ain’t got that Swing. Och hans scat i Lullaby of Birdland gjorde att åtminstone jag kom att tänka på en av världens i mitt tycke främsta scatsångare, nämligen Mel Tormé.
En liten scatduell bjöd han också på tillsammans med Nanna Carling i All of Me, hon kan inte bara hantera sin böjda sopransax på ett utomordentligt vis i Exactly Like You och Roses of Picardy bl a, hon sjunger också. Såklart, heter man Carling (med Max som pappa), så gör man!
”Svempa” bjöd på ett solonummer i den högre skolan när han bjöd oss på You don’t know what Love is until You’ve learned the Meaning of the Blues, ”en jäkligt lång titel” som t ex finns med såväl Billie Holiday som Sonny Rollins.

SerenadersDen här bilden är från Mattssons Musikpub vid St. Petri Kyrka, där för övrigt ”nya” Hot House 1985 inledde sin verksamhet. Nu håller Paul Bocciolone Strandberg till där sista torsdagen varje månad med Paul’s Playhouse som han inleder med bandet Mattsson’s Serenaders (bilden ovan), och här talar vi verkligen om klassisk jazz, innan kvällen fortsätter i jamsession med olika konstellationer.

Monday NightsvempaLDe här bilderna är också från Mattssons, där högklassiga Monday Night Big Band har konsert första måndagen varje månad. Här känner vi igen ovan nämnda Niklas Fredin och ”Svempa” Lundeqvist (bilden till vänster), trombonisten Vincent Nilsson, också en Harry Arnold-stipendiat och trumpetarna Mårten Lundgren och Gert-Åke Nilsson, altsaxofonister Mattias Carlson bland andra. Monday Night bjuder ofta på en något modernare storbandsmusik men drar sig inte för att då slänga in någon av de riktigt gamla swingklassikerna också. Det här är riktigt, riktigt bra!

Kan inte låta bli att lägga in en bild från Köpenhamn också. Long John Jazzklubb har ju sedan några år flyttat från Köbmagergade till Charle Scott’s på Skindergade. Vid Long Johns konserter har för övrigt medlemmarna i Hot House medlemsrabatt.
Dutch swingDen här söndagen hade man gästspel från Holland i Dutch New Orleans All Star Band och i framför bardisken träffade jag bl a Hans Ingelstam och Claes Rydbeck från Helsingborg, som också hoppade in som gästsolister – Hans hade inte trombonen med sig utan fick låna en trumpet, det gick bra det också, medan banjonisten Rydbeck nöjde sig med sång. De båda gästar för övrigt Hot House annandag jul med Dixie For You och då har man med sig Andreas Svendsen, hemma från New York, på trummor.

Anna P…och apropå Hot House igen. Så var jag på Tuppen på fredagskvällen för att lyssna och se Anna Pauline and her Jazz Quintet. Mycket folk och ljudliga ovationer för det här bandet. Med Anna Pauline och pappa Jack Andersson på trumpet (och lite sång), Thomas Jonasson tenorsax, Mats Nilsson piano, Kalle Kronkvist bas och sång (och lite dansförsök i Ballin’ the Jack) och The One And Only här nere (om andra ursäktar) Roger Berg på trummorna. Wow, det är var bra riktigt jäkla bra! Från det att Anna Pauline inledde med Chaplins Smile med lite scatsong i duett med Roger Berg på trummorna.
…och vad allt vi fick! Anna Pauline är ju liksom denne skribent halvdansk och gav oss Grethe Ingmans Når Du er hos Mig (The Nearnes of You) och Sider på et Vaerdshus (Papa Bues succé med Bjarne Liller) och så lite franskt med La Vie en Rose, Louis Armstrong med pappa Jack i A Kiss to Build a Dream On och It’s Wonderful. Hårdsvängande blås i Sweet Georgia Brown och Kalle Kronkvist i The Sheik of Araby, Boogie Blues från Anita O’Day-repertoaren.
Den 22 februari är det skivsläpp på Palladium med Anna Pauline, som efter några timmars sömn till lördagsnatten åkte till Afrika för tre veckors välförtjänt ledighet.

Vi var några stycken som saknade golfvännen Bjerne den här kvällen på Tuppen. Han gav upp livet plötsligt vid tionde hålet på Sofiedals golfbana på måndagen. Sorgligt, men så skulle jag också vilja lämna in. Dock – jag har ingen brådska…

PS! Det finns också massor av jazz varje vecka på Viking’s Place på Lorensborgtorget. Har inte varit där på långe och det ska jag rätta till!

Bilder: PETER KASTENSSON

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s