Omdömeslöst, herr Statsminister!

Standard

Sveriges nye statsminister Stefan Löfven har inte suttit många dagar på sin taburett. Man han har redan hunnit visa att omdömet hans inte är det bästa.

Jag vet dock inte hur jag ska ställa mig till att hans nya regering vill erkänna Palestina som en självständig stat. Jag är för lite insatt i den frågan för att kunna ta ställning. Men jag kan definitivt ta ställning till och emot att det här sker utan någon som helst kontakt med riksdagens utrikesutskott och den borgerliga Alliansen, vilket är kutym i utrikespolitiska frågor av den här digniteten. Det visar om stor omdömeslöshet från Löfvens sida!
Detta visar den gamle svetsaren, ett hedervärt yrke, även när han utser Åsa Romson till vice statsminister. För det var ju så här grönkålsmaffians ena språkrör uttryckte sig i Almedalen i somras:

”I Sverige idag, 2014, är män fortfarande kraftigt överrepresenterade på alla ställen med makt och pengar. Samtidigt som kvinnor i Sverige tjänar 3,6 miljoner kronor mindre än den genomsnittlige mannen under en livstid.
Och här misstänker man ju att när det framför allt är vita, heterosexuella, medelålders män som sitter på makten, ja då är risken att samhället byggs utifrån normen om vita, heterosexuella, medelålders män, och det blir fel. För de allra flesta av oss är faktiskt inte just vita, heterosexuella, medelålders män utan människor, ni vet sådana som har lika värde men som är olika på alla möjliga sätt.
Vad är det som säger att mannen som sitter ensam i sin stadsjeep ska prioriteras högre än kvinnan som tar tunnelbanan in till jobben varje dag?
Vad är det som säger att mannen som flyger på affärsresa måste få en egen flygplats mitt inne i centrala Stockholm medan den kvinnliga studenten inte har nånstans att bo?
Och vad är det som säger att den svenske mannens rätt att äta kött varje dag går före den sudanesiske kvinnans rätt att slippa klimatkatastrofer som förstör hennes skörd?
Klimatförändringarna visar att världen är i akut behov av en feministisk politik.”

Det är en sådan människa som Sverige ska ha som vice statsminister och då ska företräda HELA nationen! F-n tro’t, Stefan Löfven. Ditt omdöme har sviktat betänkligt!
Att det dessutom avslöjats att Åsa Romson målat underredet på sin husbåt med miljöfarlig färg som numera är förbjuden och släppt ut s k gråvatten, disk och avloppsvatten, i Östersjön är bara grädde på moset på den här kvinnan som i hycklandets ädla konst inte står en viss Gudrun Schyman efter!
Samtidigt avslöjas det att det andra språkröret – för det i regeringen med ministerposter övervärderade knappa sjuprocentspartiet – Gustav Fridolidolidolin är en stark förespråkare för det s k miljonprogrammets upprustning. Samtidigt som hans hustru Jennie är projektledare för just upprustningen av miljonprogrammet med miljarder i potten hos NCC, en av landets två stora byggjättar jämte Skanska.

Hur länge kan den här regeringen egentligen sitta kvar?

PS! Lyssnade på utrikesminister Margot Wallström i radions ”P4 Extra” med Lasse Bengtsson i dag. Som hon bluddrade!

9 reaktioner på ”Omdömeslöst, herr Statsminister!

  1. Tack för att du informerar om detta, Peter Kastensson. Förvisso stod det klart redan från början att detta var en regering som inte håller måttet, men att det är så illa kunde jag inte tro!

    • Bo Hirche

      Ja Peter vad var att vänta av detta spektakel. Att demokratiskt valda partier inte anses värdiga att bemötas får stå som bevis för den odemokratiska anda i riksdagen och som nu kommit fram i sin fulla glans. När sedan valda ombud företräder en kläddesign som inte verkar vara något som betyder något, framstår dock demonstrationer av detta slag som ett brott mot grundlagen, nämligen att alla form av demonstration i Riksdagen ej är tillåten. Sker detta på ex vis offentliga läktaren avvisas dessa personer omedelbart. Vart är vi på väg?????
      Jag ser fram mot nyval.

      Bo. H.

  2. svenliljegrensr

    Avgå alla! Åge for President!! Skämt åsido. Den här regeringen kommer att få det svårt , inte så mycket p g a det Peter tar upp, som det parlamentariska läget. Det skulle förvåna mig om det inte utlyses extraval, eller nyval så småningom. Att det finns svaga ministrar i den här regeringen är väl möjligt. Undrar om tiden hinner utvisa detta. Nytt val stärker SD och tvingar övriga partier till samarbete över blockgränserna.

  3. GuCarl

    Jag är otroligt glad att jag inte följde mitt sämre jag och röstade på sossarna, vilket jag i ett svagt ögonblick var inne på. Å andra sidan är jag lika tacksam över att jag inte heller valde moderaterna, vars ledare flydde fältet och gav sitt parti en synnerligen skumpig landning. Att Alliansen tydligen lägger samarbetet i malpåse är en taktisk jättevurpa – de borde ha rustat för ett kommande nyval direkt!

  4. Jörgen Åström

    Miljonprogrammets upprustning?
    Har inte Sverige lärt sig av missarna från 60 och 70-talet när man gjorde för mycket för snabbt? Gamla fina stadsdelar fick stryka fot för nya fula undermåliga byggnader.
    Den senaste tiden har jag läst på om DDR. Tyvärr ser jag en hel del paralleler mellan DDR och Sverige under just under 60 talet. Googla lite på ”Vänskapsförbundet Sverige-DDR” och läs om ett kapitel som man (ännu) inte så gärna talar om i Sverige.

  5. carlonw2013

    Åsa Romson är ett större hot mot nationen än de eventuella u-båtarna som kanske finns.
    Hon finns och är synnerligen aktiv.
    Och Stefan vill eller vågar inte visa sig som statsminister.

Kommentera

