Teaterhösten tillhör Malmö!

Standard

Eftersom jag försvann i ett stort svart hål redan i första V75 i dag – som många andra! – kan jag lika gärna syssla med något roligare. Att skriva lite om två teaterföreställningar i Malmö som förgyllt mitt liv. Amadeus på Malmö Stadsteater/Hipp och Jobba För Två på Nöjesteatern.

AmadeuslågFör två veckor sedan såg jag Amadeus av den brittiske dramatikern Peter Shaffer. Gjordes som åttafaldigt Oscarsbelönad film 1984 av Milos Forman och nu alltså som teaterpjäs i Malmö. En härlig föreställning med två lysande huvudrollsinnehavare i Fredrik Gunnarsson som Antonio Salieri och Mattias Linderoth som Wolfgang Amadeus Mozart. Var det Salieri som giftmördade Mozart? Pjäsen ger lika litet som historien något svar. Salieri kände sig övergiven av Gud som gav det genistatus till underbarnet Mozart som Salieri trodde han skulle få och pjäsen är en återblick av detta på hans dödsbädd.
Det här är en mycket underhållande föreställning där Gunnarsson och Linderoth assisteras av några av Malmö Stadsteaters mångåriga bärande namn som Tom Ahlsell, Hans-Peter Edh, Håkan Paaske och Lars-Göran Ragnarsson.
Hipps scen har till den här pjäsen återfått sin gamla manegescen  om än fyrkantig – under den gamla ursprungliga cirkuskupolen. Det ställer extra krav på speciellt Gunnarsson och Linderoth som vid agerandet ständigt vänder ryggen åt någon del av publiken. Övriga roller spelas företrädesvis från de fyra gångarna i hörnen av publikplatserna plus direkt framför publiken. Jag kom på mig själv att från första raden sträcka ut mina ben och det kunde gått riktigt illa om jag inte snabbt kommit på mig och dragit in skånkarna. Det räcker med att jag gjort bort mig en gång under föreställningen av Drömmer Om Att Dö på¨Teater Terrier i Malmö med Tom Ahlsell 2006. Med en ringande mobil… Snacka om att skämmas!!!
Det slapp jag den här gången. I stället hade jag stort nöje av det föreställningen. Som inte innehåller en myckenhet av Mozarts musik.  Men en riktig showstopper finns det, när Mattias Linderoth visar sig på styva linan vid den lilla flygeln (eller är det en spinett?) som åker upp och ner på scenen. Magnifikt, verkligen!
Amadeus har fått mycket fin kritik i bl a Skånska Dagbladet, Kristianstadsbladet, Kvällsposten och i danska KBH-bladet. Att surkärringen Boel Gerell i Sursvenskan som vanligt mera skriver om sin egna kunskaper för att visa andra kulturskribenter hur duktig hon är ska man inte fästa sig vid. Det är bara precis som vanligt.
Gå till Hipp!
Jobba för två lågGå också till Nöjesteatern! Där hade Jobba För Två premiär i torsdags. Det här måste vara Anders Janssons stora genombrott som scenkomiker! Vilka jäkla tempo han håller, att han orkar! Det är årets skrattfest så här långt som Adde Malmberg översatt och regisserat. Svensk premiär för farsen som gjort stor succé i London. Alltså, det är ingen idé att försöka redogöra för innehållet. Men det klarnar under föreställningen där Anders Jansson har … ja, två olika jobb som dom olika arbetsgivarna inte får vara medvetna om. I en helt osannolik scen slåss han t ex med sig själv! Så jäkla bra, Anders Jansson. Kryddan Petersons lundensiske advokatroll är förstås som specialbeställd åt honom.
Sven Melander, honom räcker det egentligen med att följa minspelet på att för att få skrattkamp. Hans minimalistiska ryckningar i kroppen och hans TIMING!
Jag undrar om Göran Gillinger kommer att överleva alla de 40-tal spelningar som – minst! – återstår. Hans galne och gamle kypare måste få massor av stryk i de störtdykningar han tvingas till både fram- och baklänges till scenens nedre regioner. Gillinger måste ha stuntutbildning! Siw Erixon, som sekreterare till skrothandlaren Melander, är minnesvärd  liksom Birgitta Rydberg, som oemotståndlig bimbo och restaurangägare, och xylofonspelande Robert Rydberg tillsammans med den tidstypiska skiffleorkestern – som underhåller både före och i scenskiftena med rollinnehavarna som solister.
Jobba För Två har jag sett kritikerrosas i såväl Skånskan, Kvällsposten som – faktiskt! – i Sursvenskan av nöjesredaktionens Tor Billgren (ingen surkärring här, tack för det!).

...och ikväll har Familjen Addams premiär på Slagthuset med bl a Claes Malmberg, Lasse Kronér och Petra Nielsen. Stort kritikerhyllad under sin Göteborgssejour! Teaterhösten tillhör Malmö!
PS! Ska inte glömma Dr Zjivago på Malmö Opera med bl a Sanna Nielsen. Men den föreställningen har jag inte sett.

Kommentera

