Nu är det avslutat!

Standard

Det var ett tungt beslut, men nu är det gjort. Sydsvenskan som papperstidning är ett för mig avlutat kapitel. Tack gamla Sydis som blivit Sursvenskan för mig.

Jag har delgett VD Lars Dahmén och chefredaktör Pia Rehnquist varför enligt nedanstående skrivelse:

Det är tråkigt när man blir av med gamla vänner. Sydsvenskan har funnits i mitt hem sedan 40-talet men nu har jag fått nog och min prenumeration av papperstidningen är uppsagd per den 6 oktober.
Skälen är flera.
Det har skett en allmän nedmontering av hela redaktionen på olika sätt. Sedan Anja Gatu blev sportchef – ett katastrofalt nerköp efter Åke Stolt! – har den redaktionen blivit ett rent ”feministiskt initiativ” med enligt min mening ett otal felsatsningar. Till exempel det naiva och okritiska hyllandet av World Village of Women Sports, där inte ens barackerna finns kvar på Hästhagen längre. Ni hade inte ens intresse av att skicka egna medarbetare till friidrotts-EM och EM-kval i fotboll i Wien. För herrar alltså, hade det varit damfotboll hade det säkert varit en annan sak. Nu ska sporten försämras än mer och förminskas till 5 eller 6 medarbetare. Visst, det ska sparas pengar. Men man kan spara sig till döds och det är det som nu i alltmer accelererande grad sker.
Vänsterkantringen på kultursidorna har pågått länge. Det är inte Sydsvenskan ensamt om. Att kulturmedarbetare inte skriver för läsarna utan för varandra har varit känt länge. I försöken att attrahera unga läsare har det blivit en snedkantring av musikbevakningen där ni helt struntar i till exempel bevakningen av den gamla swingjazzen, trots att den lockar fullsatta konserthus av de läsare som de facto köper tidningen.
Boel Gerells s k teaterrecensioner är ett annat exempel. Hon excellererar i sina eminenta kunskaper i teaterhistoria för att imponera på kolleger. Som när hon skriver om föreställningen av Amadeus på Hipp, där hon närmast i förbigående nämner de lysande huvudrollsinnehavarna Fredrik Gunnarsson och Mattias Linderoth för att i stället framhäva sig själv och allt vad hon kan. Alltid samma sak när hon recenserar. När det gäller bokrecensioner är ni duktiga på att framhäva egna medarbetare som ges hur mycket utrymme som helst, en sak som lika okända författare utanför SDS-sfären bara kan drömma om. Jaja, ni använder recensenter från andra media då för att försöka rättfärdiga det hela…
Så nu har jag fått nog av papperstidningen. Tyvärr kan inte ens Per T Ohlssons söndagskolumn uppväga alla Sydsvenskan andra brister.
Jag tycker synd om Helsingborgs Dagblad som nu ska inlemmas i Sydsvenskans fögderi.

Så är det sagt!

En reaktion på ”Nu är det avslutat!

  1. lennart jönsson

    Tack Peter! Känner som du. Sa upp min prenumeration till slutet av augusti; efter några veckors abstinens så fungera det bra: man finner andra källor. Det är tråkigt, men så är livet.

Kommentera

