Tacka Bonniers boulevardpress för framgången, SD!

Standard

Någon har snuddat vid vad jag tror är en väsentligt bidragande orsak till den enligt mig trista framgången för SD i valet. Nämligen Bonnierägda Expressen/GT/Kvällsposten och deras fraternisering med Researchgruppen som har vissa kopplingar till extremvänstern.

Bonniers boulevardpress har de senaste veckorna pumpat ut ensidiga personangrepp på SD. Utan minsta fundering på att läsare/väljare kan reagera på massangreppen och därmed lägga sin röst av sympatier på Jimmy Åkesson. Nu väntar jag bara på ett man ska applådera den vänster som visade upp sig under valvakan i TV. Plakat- och slagordsvänstern med sina talkörer och knutna nävar. Är det så’na gaphalsar vi ska ha i regeringsställning???
Chefredaktören Thomas Mattssons tidningar portförbjöds på SD:s valvaka och gav honom därmed ytterligare ett tillfälle att utspy sin galla över SD i dagens tidning. Till hans hjälp skyndade förstås övrig PK-media. Man borde varit hedersgäster i stället eftersom man hjälpt SD till framgången. Jag tycker Mattsson borde ställa sin plats till förfogande. Fast mig kvittar det, jag har bestämt mig för att inte köpa tidningen (= Kvällposten som redan befinner sig i fritt fall!) i fortsättningen, vilket smärtar en gammal KvP-murvel.
Stefan Löfven verkar ändå vara en pragmatisk politiker, inte utan sympatiska drag. Även om han lika litet som SD fick min röst. Egentligen hoppas jag att han försöker formera en helt socialdemokratisk minoritetsregering utan inslag av velourputten Fridolidolidolidolin och bitchen Gåsa Åsa (”vi i Miljöpartiet hatar vita svenska män”), som jag tycker är lika mycket kommunister som någonsin Jonas Sjöstedt. Och när man säger att det var 87 procent som inte röstade på SD, så var det ju faktiskt nästan 95 procent som inte röstade på kommunisterna och nästan 93 procent som inte röstade på MP! Om man nu ska tala om procentsatser! Och nog tycker jag det är övermaga av Löfven att tala om en ny folkrörelse för ett parti som röstmässigt gör ännu ett dåligt val med bara lite drygt 31 procent av rösterna…
Jag har svårt att förstå de hatord som i sociala medier nu öses över Alliansen och Fredrik Reinfeldt. Sant är att jag tycker han verkat vara med som en trött förvaltare och utan sting senaste året och tror det katastrofala valet för Alliansen och M i synnerhet delvis beror på detta. Jag kan heller inte frigöra mig från tanken att oviljan att ta i invandrar- och integrationsfrågorna på ett annat sätt än bara det lite flummiga ”öppna era hjärtan”, hur sympatiskt det än kan låta, även bidragit till valresultatet. I stort sett tycker jag att Alliansen skött sina åtta år av regeringstid bra. Ekonomin i det här landet är stark, även om enkelspårigheten hos många belackare lyser igenom just nu. Utländska valanalyser som har lite andra perspektiv än inhemska navelskådare ger också besked om detta. Och att Sverige på grund av valresultatet blivit mera rasistiskt köper jag inte.
Jag är mycket nöjd med att Fi inte kom in i riksdagen. Den störste populisten av politiker är Gudrun Schyman men hennes försök att slå blå (förlåt) dunster i väljarnas ögon lyckades inte på riksplanet, där en röst på Fi, precis som jag förutspått, varit bortkastad.
Tyvärr tar dock Fi nu säte i kommunfullmäktige i min hemstad på bekostnad av SPI, pensionärspartiet. Det tycker Malmös ”starka kvinna” Katrin Stjernfeldt Jammeh är bra ”eftersom SPI var ett stödparti för borgerligheten”, enlig ett uttalande i Radio Malmöhus. Oss pensionärer skiter sossetanten helt i! Nog sagt!
Men ett nyval kan vara ganska nära i tiden, för hur ska Stefan Löfven egentligen få igenom sin budget under hösten mot en i alla fall på valnatten enig Allians. För nog är det ändå så, att SD trots alla löften från ”sjuklövern” om motsatsen kommer att få en vågmästarroll i den här frågan. Eller lägger man ner sina röster?

Slutligen ska jag citera Aftonbladets politiska kolumnist Lena Mellin, som jag uppskattar och tycker – för det mesta i alla fall – håller en balanserad ton: ”Det är inte Socialdemokraterna som lyfter den rödgröna sidan. Inte heller V eller MP. De vann för att Alliansen förlorade”, skriver hon i dag.

4 reaktioner på ”Tacka Bonniers boulevardpress för framgången, SD!

  1. CGunnar

    Med både Reinfeldt och nu även Anders Borg på utgång vore det närmast ett tjänstefel av Löfven att inte utlysa nyval i början av 2015. Med Moderaterna upptagna av intern maktkamp och med övriga Alliansledare sugna på att överta Reinfeldts roll som samlande kraft i Alliansen borde S ha stora förutsättningar att skaka om fyrklövern.

  2. Jörgen Åström

    Lysande Peter!
    Jag tror att ett nyval vore bra för Sverige – liksom för att kolla om folk verkligen tänkte efter innan de röstade häromdagen. Även om jag bara bevakade upptakten på väldigt långt avstånd så fick jag nog när jag var i Sverige förra veckan. Valstugor uppradade på stora torg i Kristianstad. Vimplar, prylar och en massa annan skit blandat med onyanserade kommentarer och löften från höger till vänster.
    Ett slags politisk Kiviks marknad där alla egentligen vet att starke Adolf egentligen inte är så stark och skäggiga damen eventuell är en ”hen”…

    Om det blir nyval så tänker jag faktiskt att ta reda på hur jag kan göra det härifrån. På vad?

Kommentera

