Festivalgrundarens tankar nu bortsopade!

Standard

Lite mera om Malmöfestivalen och det som den förfärliga festivalgeneralskan Pella Ström fördärvat. Ingen skall beskylla mig för att sympatisera alltför mycket med den politik som Malmös starke man för många år sedan – socialdemokraten Nils Yngvesson stod för – men en sak ska han hållas räkning för. Det var Nisse som såg till så att vi fick Malmöfestivalen för 30 år sedan.

Det är absolut intressant att läsa om varför han startade Malmöfestivalen. I dagens Sursvenskan läser vi hans egen berättelse:

http://www.sydsvenskan.se/opinion/aktuella-fragor/nils-yngvesson-mannen-som-kom-pa-iden-till-malmoestivalen-det-behovde-handa-l/

Lägg speciellt märke till passusen om den vilja som genomsyrade hans tankar, att föreningarna i Malmö skulle ges en möjlighet att tjäna pengar till sina viktiga ideella verksamheter. Den möjligheten har snart försvunnit helt och är inte enbart ett verk av Pella Ström, även om hon håller på att fullborda det som påbörjades för flera år sedan, då brottnings- och boxningsklubben Enighets stora öltält på Stortorget försvann.
Hot House-tältet har Ström lyckats få bort från Södertull och Malmö JazzHouse ska nog inte känna sig alltför säkert om åldersfascisten Ström får fortsätta sitt härjningståg mot den typ av jazz som hon tycker är till bara för äldre människor, och såna ska inte finnas på festivalen. I det officiella festivalprogrammet får det som händer i Swingtältet bara ynkliga två rader för varje band och knappt det. Övriga aktiviteter som mest vänder sig till ungdomar får rejält med utrymme. I programmet i Sursvenskan för dagen dag nämns inte Swingtältet överhuvudtaget!
Det är väl också ganska symtomatiskt att när 12 medarbetare på kulturredaktionen över ett uppslag listar 36 förslag till evenemang under festivalen, så nämns Swingtältet en gång och då handlar det om ett band som ”håller arvet från Nigerias funklandsfader Fela Kuti levande” (enligt Eskil Fagerström). Vad nu det har med det som jag kallar swing att göra?! I övrigt bevärdigar sig inte Sursvenskans kulturredaktion med den lättillgängliga jazzen. Men det vet vi ju sedan gammalt, sällan eller aldrig bevakar man t ex fullsatta Konserthuskvällar med storbandsjazz. Roger Berg Big Band – som lockade köer till Hot House-tältet på den gamla goda tiden! – har två framträdanden i Swingtältet, torsdag kl. 20.00 med The Rat Pack och fredag 22.30 avslutar man festen tillsammans med Danne Stråhed, som är en alldeles utmärkt crooner när han tolkar The American Songbook.  Missa inte hans version av Mack The Knife!
Det kommer jag – tyvärr – att göra. Men det är en princip för mig som 74-åring att inte sätta min fot på Malmöfestivalen efter åldersfascisten Pella Ströms tokerier.

GrusetBullen dans2Jag fick min dos av glad musik på torsdagskvällen när Grus I Dojjan och Krutte Hedberg förtjuste en fullpackad Bullen. Här var det klackarna i taket och trångt på det dansgolv som ju egentligen inte finns. Och jo, Gruset spelar traditionsenligt på Stortorget i kväll när festivalen inleds med den jättelika kräftskivan.

Den missar jag också. Men det brukar jag göra. Kräftor är gott, men är man skaldjursallergiker så är man. Och det kan jag inte beskylla Pella Ström för. Även om jag gärna skulle vilja göra så…

Bilder: PETER KASTENSSON

5 reaktioner på ”Festivalgrundarens tankar nu bortsopade!

  1. Och på Sursvenskan är säkert många både sura och oroliga. Nerskärningar på gång.
    Varför håller man då tidningen? För att tillvaron utan något att bläddra i på morgnarna (förmiddagarna) känns tomt. För Per T, ‘Ernie’ och några andra. Antar jag.

  2. Peter Kastensson

    Bra fråga, Gunnar. Varför håller man Sursvenskan? Uppfödd med den från barndomshemmet. Har provat Skånskan, men nej, Vanans makt är för stor gällande en morgontidning. Men just Per T. (lysande i dag igen!), kanske Heidi Avellan och någon annan, plus familjesidorna gör att jag fortsatt. Men nu ska man dra ner ytterligare på sportredaktionen (men inte på Gatu!!!), kulturen blir alltmer präglad av Schymanpartiet (liksom sporten!) så slutpunkten närmar sig alltmera för min prenumeration.
    Peter

Kommentera

