En insekt utan betydelse…

Standard

Vi pratade flugor vid fikapausen efter nio hål på Bosjöklosters golfbana i dag. Det var en massa randiga flugor där. Min partner som står ut med mitt dåliga golfspel sa, att man ska akta sig lite, ”dom här flugorna bits”. Han kan allt om insekts- och ogräsbekämpning efter att aktivt liv i ”giftbranschen” och visste det latinska namnet på dom här flugorna.

Jag frågade honom om vad sådana här kryp egentligen hade för uppgift eller var bra för.
”Specifikt dessa vet jag inte, men alla insekter har en uppgift att fylla”, sa han om han nämnde näringskedjan eller ekologin minns jag inte. Men han sa också:
”Det finns bara en insekt som jag vet inte fyller någon uppgift!”
Jag behövde inte fråga vilken, han sa direkt:
”Gustav Fridolin!”
Så utomordentligt välfunnet! Fridolidolidolin är ett av mina största politiska hatobjekt, gudarna ska veta att det finns många, tillsammans med sina kumpaner i grönkålsmaffian. Måste erkänna att hans språkrörskumpan Åsa Romlin närmat sig stort efter sitt framträdande i Almedalen.
Apropå Almedalen, för att fortsätta på den inslagna linjen. Miljöpartikeln och Femenaktivisten Jenny Wenhammar, ni vet feministerna  som visar pattarna i tid och otid, störde ju statsministern Fredrik Reinfeldts anförande genom att försöka ta sig upp på scenen för att framvisa dom yttre attribut som ersätter hjärnan på henne och släpades bort av polis. Hon är nu struken från MP:s riksdagslista inför valet och jag kan väl ge partiet en liten eloge, äntligen har man gjort något väsentligt…
Det här har fått en gammal surkål att dyka upp på nytt. Jag trodde nästan han var död… Men Per Gahrton som var med och bildade det här partiet och väl var deras första språkrör (tror jag) skriver en debattartikel i dagens Expressen/Kvällsposten där han menar att partiet nu sviker sina ideal. Han hoppas avslutningsvis ”att vi får se betydligt fler Femenaktioner, miljöstrejker, husockupationer och andra icke våldsliga (hoppsan, min anmärkning), konkreta aktioner i den gröna kampen för politisk makt”.
Jag vet inte om Per Gahrton är nonaktiv alkoholist eller aktiv nykterist numera. Men hans drapa tyder på, att om han inte varit packad när han skrivit det, så i alla fall fortsatt puckad.
Jag tycker han kan slå sig ihop med en annan gammal alkoholist som poppat upp igen, Gudrun Schyman. Per och Gudrun kan väl i stället för att AA, Anonyma Alkoholister, bilda ett eget MKA, Mediekåta Alkoholister! Så fick den kärringen också lite!
Nämnde statsministern. Va’ f-n sysslar han med egentligen just nu??? Världen står i brand på olika ställen, ett nytt världskrig kan närma sig. Men han är osynlig. Det är bara tjattergubben Carl Bildt som syns på Twitter och annat. Men OK, han är ju utrikesminister! Reinfeldt har kanske redan gett upp kampen inför höstens val?
Han var väldigt snabb att kalla till en presskonferens i våras när en av Djurgårdsfotbollens ledare hade blivit hotad. För all del han är ju supporter till Djurgår’n, men det säger onekligen något om vilka prioriteringar vår statsminister tycks göra numera. Semester? Skitsnack, en statsminister har aldrig semester!

OM, jag skriver OM, Stefan Löfven avsäger sig bekantskapen med grönkålsmaffian och kommunisterna inför höstens val,  så vete f-n om jag inte skulle kunna tänka mig att lägga rösten på s. Trodde jag väl aldrig skulle komma från mig… men å andra sidan är det scenariot nog omöjligt!

2 reaktioner på ”En insekt utan betydelse…

  1. Peter Kastensson

    Hög klass och omväxlande, enligt mitt enkla förmenande, Sven. Men andra halvan av första nio knäckte mina ömma fötter från gårdagen.

Kommentera

