Fin hyllning till Malmöartister

Standard

”Way to Go” är ett unikt konstverk som invigs i Malmö nästa torsdag 26 juni. Det består av en massa skor som är vända i  olika riktningar.

Kända men avlidna artister och kulturpersonligheter från Malmö har fått sina skor avgjutna i brons. Vända i en riktning med anknytning till deras verksamheter. En fin hyllning till 19 kända Malmöbor!
Här ett litet smakprov på tre goda vänner till mig som av en händelse placerats vid sidan av varandra:

Östen m fl lågFrån vänster är det Östen Warnerbring, Git Gay och Leif Uvemark. Östen lärde jag känna när han spelade och sjöng på skoldanserna på 50-talet. Ibland satt han på någon annan musikers axlar, lutandes mot ribbstolarna i gymnastiksalen. Vi höll kontakter genom alla år, vi delade inte minst intresset för travhästar, där han hade framgångar både som uppfödare och ägare, som jag gjorde ”hemma-hos-reportage” om i Kvällsposten i både Mölle och Vellinge på den tiden man skrev om travSPORTEN. Välkänd entertainer med stora succéer på showkrogar som Hamburger Börs i Stockholm, Kronprinsen och Kramer i Malmö (med Ernst Hugo Järegård och Cornelis Vreeswijk, för att inte tala om danska Marienlyst vid Helsingör (tillsammans med Eva Rydberg bl a). En fin man, var han, Östen Warnerbring!

Git Gay lågGit Gay blev jag god vän med under senare år, Primadonnornas Primadonna, men med ett enkelt sinnelag ”till vardags”. Vi firade jul- och nyårshelger några gånger på Mallorca där hon och hennes man Lennart Carp hade en magnifik takvåning i Palma, midsommarfester i deras hus i Skåre men också på Hven.
Leif Uvemark drev sitt eget storband i många år, med fullsatta konserter i bl a Pildammarna. En generös och mycket duktig trumpetare. Han ställde upp vid min fars begravning i Limhamns Kyrka och förgyllde akten till en högtid, någon betalning var det aldrig tal om. Många trevliga stunder i Ölskänken/Grillen när Savoy var Savoy.
Maj Lindström, operettstjärnan, har jag också goda minnen av som en vän. Kan inte låta bli att berätta om hur det var vid en premiär på ”Jag vill träffa Fjodor” på Nya Teatern där hon hade gett mig en biljett till första raden och in kommer sångaren och skandalmannen Johnny Bode och sätter sig vid min sida. ”Jag höll på att komma av mig när jag fick se honom, han kan ju hitta på vad som helst, sa ”Majsan” i logen efteråt. Allt gick dock lugnt tillväga.
Har också något tidigt minne av trollerivärldsmästaren Hector El Neco. Han var med i samma loge som min far, ”1900 års män” och var vid något tillfälle hemma i barndomshemmet på Rönneholmsvägen 25, minns inte så mycket mer än att hans fingrar var oerhört krumma och värkbrutna.
Här är alla namnen på personerna som finns med på ”röda mattan” på Davidshallsbron: Harry Arnold, Hector El Neco, Sixten Ehrling, Göran frau Hyllie, Olga Hellquist, Jullan Kindahl, Carl Gustaf Kruuse, Edvard Persson, Nils Poppe, Trolle Rhodin, Leif Uvemark, Östen Warnerbring, Bo Widerberg, Oscar Winge, Naima Wifstrand, Eva Remaeus, Gudrun Brost, Git Gay och Maj Lindström.
Konstnären Åsa-Marie Bengtsson beskriver sitt verk på sin hemsida http://www.asamariabengtsson.se/bisidor/waytogo.htm

Jag har alltså sköna minnen från flera av ”skorna”. Säkert har de flesta Malmöbor minnen i en eller annan form. Invigning sker klockan 17.00 nästa torsdag.Kul

Bilder: PETER KASTENSSON

Kommentera

