Min vinnare är – Uncle Peter!

Standard

Uncle Peter är min vinnare i Elitloppet på söndag. Den amerikanske stjärnan ”dödförklarades” visserligen av en och annan expert efter sin första start på europeisk mark i Copenhagen Cup nyligen, men jag sticker fram hakan.

Då hade Uncle Peter bara några dagar tidigare kommit fram efter en lång resa från USA med flyg och bil. Det var första gången han startade över längre distans än 1609 meter. Det fanns orsaker till att han stumnade till slut.
Sedan dess har han fått lada om batterierna hos Tommy Zackrisson i Kalmar tillsammans med sin skötare, Tommys dotter Anette som jobbar hos tränaren Jimmy Takter i USA. Tommy körde ett skarpare jobb i början av veckan med Uncle Peter och var lyrisk.
Det räcker för mig. Uncle Peter vinner Elitloppet, nu tillsammans med sin ordinarie kusk David Miller! Den som skulle kunna erbjuda honom strid är Lutfi Kolgjinis Raja Mirchi, som kapacitetsmässigt nog inte är sämre än jänken. Men Raja Mirchi har inte fått till det riktigt i år, det har varit mycket stolpe ut.Löper han upp till sin rätta kapacitet – och Ludde meddelar absolut toppform! – så… visst!
Jägersros andre representant i Elitloppet är Truculent, som vann på en världstid i Gävle i lördags Jag tror på en finalplats, men tyvärr är det ju så att Truculent med ett sjunde startspår i sitt försöksheat blivit rejält bortlottad. ”Från himmel till helvete”, sa tränaren Lars I Nilsson när jag fick tag på honom på Kreta efter spårlottningen i söndags.
”Professionellt känner jag att jag är på fel plats just nu, men som familjefar är det rätt. När vi bestämde den här semesterveckan fanns ju inte något Elitlopp i tankarna för Truculent. Nu är det upp till Johnny (Takter) att lösa det hela”, sa Lars I också – han kommer tillbaka på fredag och har fullt förtroende för skötaren Sebastian ”Sibbe” Nilssons förberedelser inför söndagens stora uppgörelse.
Men det är ett öppet och mycket intressant Elitlopp som Solvallas boss Tore Fyrand med hjälp av internnationelle Klaus Koch sytt ihop. Åter kommer Solvalla publikplatser att fyllas av folk under lördagens V75-finaler och söndagens Elitlopp.
Det här tyvärr inte till vanligheterna sedan katastrofen V86Express infördes på onsdagarna och som tyvärr i stort sett helt avfolkat inte bara Solvalla utan även samarbetsbanorna Åby, Jägersro och Bergsåker.

När ATG-basen Hasse Skarplöth reste landet runt och presenterade sitt manifest under hösten (var det väl?) och jag lyssnade på honom på Jägersro fick jag i tankarna H C Andersens saga om ”Kejsarens nya kläder”. Men det behöll jag inom mig. Tills nu…

Kommentera

