Hoppet om min morgontidning återvänder

Standard
Jag fick ett mejl som gjorde mig förhoppningsfull och nöjd. Det kom från Sydsvenskans ställföreträdande ansvariga utgivare Pia Rehnquist.
Jag hade skrivit till Lars Dahmén, chefredaktören, och Karin Arbsjö, kulturjournalisten. Detta efter den okritiska helsida om Kartellen och Sebbe Staxx i kulturdelen som jag skrev om i min tidigare blogg, se nedan.
Svaret från Pia Rehnquist lyder så här:
Hej Peter,
Tack för ditt mejl som Lars Dahmén bett mig svara på.
Sebbe Staxx är mycket riktigt en kontroversiell person som förekommer i nästan alla svenska medier den här våren. Kanske såg du intervjun med honom i SVT:s Uppdrag granskning i förra veckan? 
Det finns olika journalistiska skolor och därmed upplägg för texter. I detta fall har vi låtit Sebbe Staxx ord stå relativt oemotsagda i texten, för att låta hans ord ”avslöja honom”. Det han säger om Jimmie Åkesson tex visar ju på en mycket speciell människosyn som Sydsvenskan absolut inte står bakom. Det hoppas jag att du förstår. Men med tanke på hur uppmärksammade hans åsikter varit på sista tiden blev det även en intern debatt om just den här texten. Hade vi kunnat göra om det skulle vi ha varit tydligare kring hur vi ser på hans åsikter och agerande. 
Vänliga hälsningar,
Pia

Det gör mig som sagt förhoppningsfull om att det fortfarande finns sunt tänkande och goda sidor i den morgontidning som funnits i min familj sedan jag föddes för 74 år – drygt! – sedan.
När jag sedan läser huvudledaren i dagens tidning under rubriken ”Vänsterns vandaler svingar vilt i Lund” och ”Vandaliseringen av kulturhuset Stenkrossen i Lund var en hämnd mot polisen, påstås det. Extremvänstern förnekar sig inte” blir jag än mer övertygad om att jag nog ska behålla min prenumeration fortsättningsvis.

Mejlet som kom i går och dagens tidning var en fin födelsedagspresent till en gammal gnällig gubbe som kanske inte har helt fel ändå!
Kommentera

