En helg med både Sydsvenskan – och Sursvenskan!

Standard

Påskförkylningen är efterhängsen men jag klarade i fall 12 hål i golfen på långfredagen och hade tänkt mig full runda den här veckan. Utan bil! Kondisen kommer så sakteliga i takt med att kilona försvinner. Men det finns tid att läsa tidningar också.

Måste erkänna att jag var rätt så nöjd med min morgontidning på söndagen. I alla fall med opinions/ledarsidan . En kort men kärnfull huvudledare som tog upp våra politikers enastående hyckleri gällande NATO. Den allt fegare statsministern Fredrik Reinfeldts dagar må vara räknade, men han vågar ändå inte ta ställning pro-NATO, så länge sossarnas Stefan Löfven visar samma feghet med tanke på kommande regeringskamraterna (?) Jonas Sjöstedt från kommunisterna och miljöpartiklarna Gustav Fridolidolidolin och hans kompis, den obegåvade Åsa Romson.
För mig är ett medlemsskap i NATO allt mera betydande i åsikterna inför min röstningsproblematik gällande höstens val. Och den ende som klart uttalar sig pro-NATO är väl egentligen Folkpartiets ledare Jan Björklund?! Jo, jag  vet att han inte direkt lyckats med skolpolitiken, men å andra sidan påbörjades nedrustningen till en flumskola under sossarnas långa regeringstid. Men visst, det borde gjorts mer för att begrava den här röda nedrustningen.
Nej, det blir svårt till hösten för mig. Ytterlighetspartierna är mig helt främmande. Kommunisternas bakgrund är inte dugg bättre än tokstollarna inom Sverigedemokraterna. Centern har i Annie Lööf en fjortis som partiledare och Maud Olofssons fega flykt från KU, som leds av den förfärlige grönkålstuggaren Peter Eriksson, inger inte förtroende för C. Kristdemokraternas Göran Hägglund må vara rolig men är ändå en politisk parentes. Kan inte Anders Borg, Stefan Löven (trots allt) och Jan Björklund slå sig tillsammans?!
Apropå KU, så hade Riber en smått genialisk teckning på söndagen vid sidan om huvudledaren under rubriken Kuckel i KU. En förvånad Eriksson, Reinfeldt som ett ägg och – förstås – Maud Olofsson som påskakärring på sin kvast på väg mot Blåkulla! Jag garvade gott!
Under bilen en ”understreckare” från debattören Carl Rudbeck, som jag inte alltid håller med. Han skriver om hur väljarna efter sju år har tröttnat på Alliansen. Och tvärtom!!! ”Det enda som intresserar är att klamra sig fast vid makten och alla de privilegier som detta för med sig”, skriver Rudbeck och avslutar: ”Så det ankommer alltså på oss väljare att reagera på sjuårsklådan och visa att vi vill ha nya ansikten eftersom politikerna själva tycks tro att de är oersättliga.” ”Sjuårsklådan” syftar på Billy Wilders film ”The Seven Year Itch” 1955 med Marilyn Monroe, på svenska ”Flickan Ovanpå”, då en viss leda kan infinna sig i äktenskapliga relationer men också kan ses som en politisk allegori.
Det fanns mycket att ta till sig från den här opinions/ledarsidan. Tidningen är Sydsvenskan som här gärna får sitt rätta namn.
…fast Sursvenskan blir det igen när jag kommer fram till ”Personligt” i B-delen. Man uppmäksammar i en kort text att Calle Palmér, MFFaren och tidigare Italienproffset, fyller 85 år. Under flera decennier dessutom av läsarna uppskattad medarbetare på tidningens sportsidor. I texten hänvisar man till vad Göteborgstidningen GT skrivit.

Alltså… den egna sportredaktionen har inte bevärdigat sig med en egen text om vännen Calle! Så in i h-e nonchalant och oförskämt. Dock inte oväntat, tyvärr är det ju så, att för Anja Gatu och hennes kamrater på sporten finns det inget hopp längre.

 

2 reaktioner på ”En helg med både Sydsvenskan – och Sursvenskan!

Kommentera

