Välkomna tillbaka, tjejer!

Standard

Den 8 mars närmar sig sitt slut. Internationella Kvinnodagen. Den dagen firade några kamrater och jag ganska intensivt under några år.

Det var Kvällspostens välkände fotograf Staffan Johansson och Savoylegendaren Ronnie Bell som initierade detta. Jag vill minnas att det började en lördag 8 mars på tidigt 80-tal. Kanske redan sent 70-tal? Då det var Tipsextra med V65 i TV. Vi samlades några stycken för dansk fleskesteg med alla tillbehör både på tallrikarna och i glasen. Vi tippade och spelade på hästar. Fruntimmer var förbjudna. Fis, rap och brynja, höll jag på att skriva…
Vi var ömsom hemma hos Staffan, ömsom hos Ronnie vars milt överseende fruar Inger och Anne-Marie då ombads lämna hemmet under några eftermiddagstimmar. Tipset och travet övergavs när den 8 mars inträffade någon annan veckodag till fördel för tärningsspel. Fleskestegen blev understundom utbytt mot Mörrumsfiskad lax av Ronnie Bell. Såväl Ronnie som Staffan var mycket skickliga med grytorna i köket, vi andra var hejaklack.
Nu är Staffan och Ronnie borta sedan många år och är stort saknade. Men minnena lever fortfarande kvar den 8 mars. Vi skämdes inte för att vi skojade med den här feministiska rörelsen. Det må väl anses som preskriberat nu.
Jag har fortfarande svårt för 8 mars. Sursvenskan idag är översvämmad av artiklar och krönikor från den vänsterflummiga journalistmajoriteten med namn som Rakel Chukri, Karin Arbsjö, Per Svensson, Heidi Avellan (hon kan dock vara rätt bra ibland!) och andra. I Dagens Nyheter skriver i dag Miljöpartiets språkrör Åsa Romson och översteflummaren Gustav Fridolidolidolin att man bör göra 8 mars till en helgdag. Snacka om populism. Och så’na riskerar att hamna i regeringen…
Alltså, jag är ingen motståndare till alla jämställdhetssträvanden! Löner, karriärmöjligheter etc. Det är snarast en skam att det fortfarande ska behöva debatteras. Men namn som Gudrun Schyman, Belinda Olsson med sitt ”fittstim” och några till som tycks ha tagit patent på det här, får mig att vomera (nästan i alla fall). Jag tror faktiskt att man hos större delen av befolkningen, även den kvinnliga delen, motverkar en god sak. Inte blir det bättre av att man alltid lägger ett vänsterperspektiv på det hela. Som om jämställdhetssträvanden är något som vänstern har ensamrätt på?! Dessutom tror jag faktiskt att de nämnda skriver för varandra, vad den vanliga läsaren tycker bryr man sig inte om. Hälsan tiger som alltid.
Vi fick under lördagseftermiddagen beskåda ett helt kvinnligt gäng som ledde Vinnare V75 i TV4 Sport. Det var dock män som producerade… Jag hade mina dubier – minst sagt! – speciellt beträffande att Ewa Idemar skulle vara referent. Hon klarar ju inte av ta hem fem hästar i en galopplöpning i ATG-sändningarna, hur skulle hon klara 15 travare???
Men jag hade fel, erkännes förbehållslöst. Visst kan man ana en viss populism i att låta Jessica Almenäs, Åsa Elmroth, Ewa Idemar, Sandra Svensson och Jennifer Tillman ta hand om en jobbig direktsändning utan ”hjälp” av rutinerade namn som Stig H Johansson, Lennart Forsgren, Joakim Johansson, herrarna Skoglund och allt vad dom heter. Det gjorde dom bra!

Ni kanske märker att jag inte nämnde Micke Nybrink. Just det! Varenda gång vi slipper hans förnumstigheter i TV-rutan känns det bra. Riktigt bra. Så tack, tjejer! Och välkomna tillbaka! Ni är dessutom mycket snyggare än Nybrink, men sån’t får man väl inte skriva. Speciellt inte på Internationella Kvinnodagen…

Kommentera

