OS får mig att må illa!

Standard

Jaha, så är det dags för olympiska spel i Sotji. Det är en ort som väcker olustiga minnen hos mig. Har nämligen aldrig förr eller senare blivit så magsjuk som där.

Det var 1966 (eller 67) i juli som jag tillsammans med en delegation från Jägersro besökte Sotji. Vi var inbjudna av lantbruksministeriet i Sovjet, som det hette då. Bland annat skulle vi besöka stuterier i Kaukasus.
I den anledningen gjorde vi en kryssning några dygn på Svarta Havet med ett tyskt krigsbyte, besökte bland annat Jalta – och Sotji. Tyvärr har jag tappat bort en bild som jag tog från fartyget över Sotjis hamn. Men då var Sotjis ”huvudattraktion” en stor cementfabrik som våra sovjetiska värdar ville att vi skulle besöka
Men jag och Jägersrosekreteraren Calle Holmgrens fru Kerstin valde att stanna kvar på båten. Det tycktes skönare än att besöka en gammal dammig fabrik i 35-gradig hetta. På båten fanns dessutom en pool.
Vad vi inte visste var, att man i högtalarna på båten varnat för att nyttja poolen under uppehållet i Sotji, eftersom nedfallande partiklar som kom från luftrummet ovanför Sotji, med ursprung från cementfabriken, kunde förorena poolen och orsaka förgiftningar. Den här varningen gavs enbart på ryska. Och gissa om vi blev sjuka!
Det tog några dagar innan magupproret bröt ut på allvar. Snacka om ”rännespraga”! Sex timmars väntan på ett försenat Aeroflotplan som skulle ta oss tillbaka i Moskva från flygplatsen i  Mineralnye Vody vid Pyatigorsk i Nordkaukasien, som enbart hade ståtoaletter! Jag ryser fortfarande! Att sedan planet försökte flyga ikapp tappad tid och missade landningsbanan  efter en störtdykning mot Moskvas flygplats och fick göra om inflygningen, gjorde inte det hela bättre. Plus att SAS-planet tillbaka till Stockholm någon dag senare var överbokat så att det i väntan på nästa flyglägenhet med SAS blev tre dygn extra på det då nybyggda jättehotellet Rossia (tror jag det hette) med sina ”nyckelpigor” på varje våning vid Röda Torget gjorde det inte så mycket bättre.
Minnen från Sotji och jag tänker inte bry mig speciellt mycket om det OS som kommer att visas på TV här hemma i kanaler som jag vägrar betala för. Men det har egentligen andra orsaker.

Detta ryska OS borde aldrig kommit till stånd och jag mår nästan lika illa nu som då, när jag hör och ser Gunilla Lindberg, den svenska damen i Internationella Olympiska Kommittén, uttala sig om varför man låtit ett land, där korruption och mutor låter lokalbefolkning och gästarbetare lida under Tsar Putin, på nytt få arrangera OS.

Några bilder i anknytning till texten:

Ryska barnGäster från väst var sällsynta och kaukasiska barn gjorde stora ögon.

Bankett uteBankett i Kaukasien intogs stående på ett stort fält. Jägersros ordförande Hugo Åberg i mitten till höger.

RossiaJättelika hotell Rossia i närheten av Röda Torget i Moskva, ännu inte helt färdigbyggt, när vi bodde där.
Bilder: PETER KASTENSSON

2 reaktioner på ”OS får mig att må illa!

Kommentera

