Mental rening utlöser retstickan i mig

Standard

Det var så att jag kände ett behov att duscha av mig ett och annat i dag. Mentalt. Jag satt nämligen och slötittade på Melodifestivalen – eller vad det nu heter – i går kväll. Mest av en anledning. Jag gillar nämligen komikern Anders Jansson, kanske skulle han höja sändningen från Malmö Arena?

Kanske ska jag skriva ”gillade”? Han gjorde mig nämligen väldigt besviken i går. Kanske var det sällskapet med Nour El-Refai som inte passade? För inte f-n var det roligt? Från den klumpiga driften med danskarnas flöjtspel förra året och sen hans kallingar som supportades an El-Refais fula kängor och håriga armhålor. Väldigt glamoröst och festligt. Så fick jag sagt det också! Och får naturligtvis skit på sociala medier. Hon visade i alla fall inte pattarna som hennes vänner (?) i Femen så pietetsfullt gjorde i Katolska Kyrkan i Stockholm nyligen. Fast det kanske kommer? Det här skriver jag bara för att jag tycker om att reta vissa personer!
Musiken intresserar mig inte alls. Men alla får ha sin smak. Men jag tvättade bort olusten med två program i SVT2 på söndagen. Först ett om munspelaren Fredrik Jers, en 28-årig kille från Lund och Höör som anses som en av världens främsta på sitt instrument och bl a begåvats med Harry Arnold Sällskapets Stand By-stipendium 2010. Kan då och då höras på Malmös musikscener. Han spelar allt inom jazz, blues och folkton, storband eller med små konstellationer. Vilken musikant!
Detta följdes av en program om organisten Cameron Carpenter som jag måste erkänna var en okänd bekantskap för mig. Men jag kunde inte slita mig från programmet. 32-åringen har kallats ”the most controversial organist in the world”. Han betecknar sig själv som ”queer” och gör ett androgynt intryck. Men vilken musiker, dessutom verkar han väldigt sympatisk i det här programmet där han spelar med såväl Berlins filharmoniker som San Franciscos.
Båda dom här programmen går i repris den 4 februari men kan förstås också ses i SVT Play.

Egentligen hade jag tänkt att skriva om trav- och galoppförbundens återigen misslyckade förhandlingar med staten, i ett avtal som ska gälla till och med den 30 juni nästa år. I regeringens pressmeddelande från förhandlingarna står det: ”Under avtalsperioden ska en översyn göras för att modernisera avtalet och förtydliga dess innebörd däribland förutsättningarna för ATG:s verksamhet”. Detta kallar travförbundets ordförande ”vi har nått betydande framgångar i de frågor vi drivit även om vi inte nått ända fram”. Menar också att det i avtalet står att staten ska utreda skatten. Det står ingenting om någon utredning, att man ska göra en översyn för att modernisera avtalet är till intet förpliktande.

Dessutom så kommer det i september att bli regeringsskifte och en sossestyrd regering skiter naturligtvis i vad sittande regering håller på med gällande travsporten. Precis som borgarna gjort under alla sin åtta år vid makten.

Kommentera

