Det finns bra innehåll också…

Standard

Det finns saker som är bra i Sursvenskan. Faktiskt. Idag till exempel.

Nej, jag menar inte den så kallade chefredaktören Lars Dahméns snömos på sidan A2. Där han skriver om hur viktiga han anser läsarna vara, hur viktig han tycker kontakter med tidningen läsare är. Bullshit! Han skiter fullständigt i läsarna och svarar varken på snigelpost eller mail. OBS! – jag har varit väldigt hovsam då jag vid två tillfällen har uttryckt några åsikter om hans produkt.
Jag menar heller inte kulturchefen Rakel Chukris eufori över att hon fått en utmärkelse – något med ”hummer” – av Aftonbladets förstås långt till vänster vridna kulturchef Åsa Linderborg – än mer vänster än Sursvenskans kultursidor! Eller att sportchefen Anja Gatu – denna katastrof! – också i Aftonbladet i går skrev en lång debattartikel om ”fittstim”, detta den feministiska vänsterns omhuldade modeord.
Nej, jag menar krönikören Per T Ohlsson som varje söndag skriver på Opinion sidan A5. Idag under rubriken Land utan försvar ”Svenska politiker är sorgligt historielösa”. Han skriver om Alliansens havererade försvarspolitik men gör också historiska tillbakablickar. Citerar Tage Erlanders uttalande 1951:
”Sverige är en demokrati, som med avsky vänder sig mot diktaturen, vare sig den uppträder i nazistisk eller kommunistisk form. Vi känner med andra ord ideologisk samhörighet med den västerländska demokratin.”
Men också Olof Palmes order till dåvarande ÖB Stig Synnergren efter det att de diplomatiska förbindelserna mellan Washington och Stockholm på 70-talet brutits efter Palmes kritik av Vietnamkriget:
”Se för Guds skull till att vi har ett gott samarbete med amerikanerna på försvaret i varje fall.”
Jag måste smått rodnande erkänna att jag haft en liten fundering på att ge Stefan Löfven min röst i höstens val, men då måste Per T Ohlsson få rätt när han skriver:
”Stefan Löfven markerar mot Miljöpartiets närmast pacifistiska hållning. Han tänker uppenbarligen inte släppa in MP i en rödgrön regering om partiet driver sin nedrustningslinje: ‘Sitter man i en regering måste man vara överens i den här frågan.'”
Men jag får väl när det kommer till kritan skylla på en tillfällig sinnesförvirring hos mig själv när det gäller detta, för Löfven kommer nog inte att markera avstånd från grönkålsmaffian före valet. Det finns för övrigt inget parti jag kan tänka mig att rösta på i dagens läge.

När det gäller försvarspolitiken håller jag helt med Per T Ohlssons slutkläm:
”Sveriges säkerhet är idag ett enda stort frågetecken. Svaret är givet: Nato. Att det skall vara så svårt.”

4 reaktioner på ”Det finns bra innehåll också…

  1. Claes Lundell

    Varit prenumerant på Sydsvenskan i 50 år. Det finns endast tre skäl kvar att fortsätta prenumerationen. Per T Ohlsson, hästsporten och familjesidorna,
    I övrigt är innehållet en katastrof.

Kommentera

