Vi vanliga gillar filmen om Tarok!

Standard

showimage_002

Så har filmen om Tarok, den danska travhästen som blev dansk nationalidol, haft officiell premiär. Och blivit recenserad. Mycket blandade reaktioner.

Dom stora drakarna Berlingske och BT ger tre av sex i betyg, Politiken, Extra Bladet och Politiken bara två. Inte helt oväntat. At lokala Skive Folkeavis ger toppbetyg är mera väntat. Att familjefilmer skrivs ner av storstädernas recensenter hör till vanligheten även här. Andra s k storfilmer också. Det är inte helt fel att påstå, att om en film får dåliga recensioner så är det en film som vanliga människor gillar till skillnad från högdragna filmrecensenter på vänsterkanten. Ett lysande exempel på detta var Sursvenskans Jan Aghed som bara applåderade svartvita filmer från Nordkorea och Södra Långtbortistan. Ju mera obegriplig desto bättre betyg.
Tarokfilmens regissör Anne-Grethe Bjarup-Riis, tidigare mycket erkänd skådespelare i Danmark är van. Hennes debutfilm Hvidstensgruppen som kom 2010, om några motståndsmän under andra världskriget, blev i stort sett sågad jäms med fotknölarna på hemmaplan. Det är den mest sedda filmen någonsin på andra sidan Öresund!
Jag tror inte att filmen om Tarok kommer till Sverige. Danska filmer har svårt att slå igenom här. För något år sedan såg jag en fantastiskt fin film om det danska komiska geniet Dich Passers liv som blev ganska tragiskt. Jag såg den på Spegeln och det satt fyra personer i salongen. Filmen försvann efter några dagar. Det var en lysande film gjord av Nikolaj Lie Kaas som också var en mycket porträttlik Dirch.
Den karismatiska, gyllenbruna hästen Tarok var en nationalidol i Danmark utan dess like. Ego Boy och Legolas var stora i Sverige och drog folkskaror, men det var en andeviskning mot Taroks popularitet.
Charlottenlunds dåvarande chef Carl Andersen insåg Taroks betydelse och var stort behjälplig till medievänliga familjen Laursen att ”sälja” Tarok. Carl Andersen lever fortfarande men besöker inte Charlottenlund längre, han orkar inte se förfallet.
Jag följde Tarok med flera reportage i Kvällsposten på den goda tiden. Var tillsammans med fotografen Thommy Bernquist i Skive och besökte Tarok hemma på Hagenshöj hos Karl Laursen, med  den fantastiska utsikten över Limfjorden. En kul minnesbild är en dansk frokost (lunch) hemma hos Ingelise och Jörn Laursen – Jörn satte en snapsflaska på bordet och det stod snapsglas till var och en. Tråkiga svenskar som Bernquist och jag menade, att det var för tidigt på dagen och dessutom hade vi en bilfärd hem. Jörn sa då ”att här i Danmark kan vi en sak som ni inte kan i Sverige, vi kan skruva tillbaka korken på flaskan”! Så det blev ”en lille en” med 2 cl Röd Aalborg!

Jörn-Ingelise
Jörn och Ingelise hade vänligheten att inbjuda till Galapremiären i norra Europas största biograflokal Imperial i Köpenhamn i söndags. Det var röda mattan och stora galareportage i tidningarna dagen efter.
Jag gillade filmen. Jag upplevde den lite i längsta laget innan fölungen Tarok föddes på Hagenshöj. Men det är en randanmärkning. ”Det er en spillefilm”, är Jörn Laursen noga med att påpeka. Ingen dokumentär, även om man klippt in riktiga löpningsupptagningar från segern i Danskt Travderby och den starka fjärdeplatsen i Prix d’Amerique i Paris, bästa Skandinavienuppfödda häst genom tiderna då.
Vi som är inne i sporten kan le åt inspelade loppsekvenser med Jörns son Jens som standin för Henrik Vestergaard som spelar Jörn i filmen med inklippta närbilder. Men det är vi travnördar som ser detta, jag tror inte det är något som stör den vanliga filmpubliken. Bjarne Henriksen spelar Karl Laursen och är faktiskt inte så lite porträttlik.
I början av filmen när Jörn och hans syskon var små hör man från en radio Peter Malberg sjunga ”Jeg har min hest, jeg har min lasso” och ungarna stänger snabbt av. Jag hade för mig att den här låten var från en annan hästfilm som jag såg i Köpenhamn med mina kusiner, troligen 1950, som hette De Röde Heste med just Karl Malberg, Poul Reichardt och Lily Broberg. Baserad på en roman av mycket folkkäre författaren Morten Korch. För säkerhets skull kollade jag upp det och den filmen hette Det Gamle Guld. Men Peter Malbergs skiva hade vi hemma!
1945 gjordes en svensk film med bl a Harry Persson och Ruth Holm, som i delar spelades in på Jägersro. Den hette Trav, Hopp och Kärlek. Jag såg den för många år sedan och med den teknik som fanns tillgänglig då upplevdes den förstås som förfärlig. men än värre var den film som Hugo Åberg var med och finansierade, jag tror det var i mitten av 60-talet, med bl a Carl-Gustaf Lindstedt och Irma Christensen. Om jag minns rätt, jag kan inte hitta den nånstans. Kommer inte ens ihåg titeln. Kanske var det samma som den första filmen. Det var i alla fall premiärfest på Kronprinsen. Dom flesta var nog ditkommenderade…

Men jag gillar som nämnts filmen om Tarok, som har underrubriken Grib Drömmen Mens Du Kan. Jag har också sett en undersökning som gjorts med ”vanliga” människor som sett filmen och som ger den högt betyg, fem av sex stjärnor. Vi är alltså fler som tycker om Tarok och familjen Laursen.

Claes JensenlågJägersros tidigare ordförande Claes Lundell träffade på Galapremiären Robert Jensen, tidigare huvudstarter och även måldomarmedlem på Charlottenlund.

Premiärbilder. PETER KASTENSSON

PS! Det rapporteras att filmen under sin första vecka har setts av 42.000 danskar, en utomordentlig siffra. Vanligt folk skiter i recensenterna, som nämnts!

Kommentera

