Ord och inga visor

Standard

Jag ska väl inte säga att jag blev helt överraskad. Men ändå… När jag i dagarna fick nedanstående brev.

DoktorbrevDet har varit massor av provtagande och röntgen-ultraljud-datortomografi, nu återstår enbart hjärtläkaren i slutet av månaden. Beskeden har varit att allt ser bra ut (= inga cancersvulster eller så) hittills men inga förklaringar till varför jag haft så svårt med andningen. Förrän jag fick det här brevet.
Och det är väl vara att inse faktum. Att jag väger åt h-e för mycket. Men det visste jag om. Jag har slagits mot viktproblemen i stort sett under 45 år. Men att levern och bukspottkörteln tagit stryk hade jag inte riktigt klart för mig. Förrän nu.
Nåväl, det går ju tydligen att åtgärda. Inga glada ölaftnar längre på Bullen? Surt – men jag kommer stenhårt att ta en längre vit period. Starksprit har jag i princip slutat med för länge sedan och nu får ölen och vinet också ha en pausperiod. Det finns ju faktiskt andra alternativ på Bullen… Jag påstår inte att jag ska bli helnykterist, no way, men när det nu finns en chans att återställa några inre organ  så är jag inte dummare än att jag ska ta den möjligheten.
Sen får jag väl ta ett snack med Egon på Aktiv Rehab i Limhamn. Han hjälpte min hälsena att läkas och han kan säkert hitta något att plåga mig med för att gå ner i vikt. Jag kanske ska börja röka igen efter sju-åtta år? Suget finns där fortfarande ibland. Nä, så illa blir det inte. I alla fall inte förrän jag fyller 80, om jag nu uppnår den åldern. Exrökare ”Fille” och jag har snackat om ”att då har det ju ingen betydelse, då är det dags att dö i alla fall…”

Fast för att bli 80 vill det nog till att jag tar fasta på doktorns brev. Så nu vet ni vad som gäller. Ingen jävla öl på ett bra tag. Genom att skriva det här sätter jag press på mig själv. Det kan nog behövas!

7 reaktioner på ”Ord och inga visor

Kommentera

