Gamla minnen från en festlig kväll

Standard

Gårdsfest lågFestlig kväll hos Lotta på Hospitalsgatan för både gammal och ung. Blygsamheten förbjuder mig att säga vem som var äldst, Men yngst var Tom Ahlsells och Elin Heijkenskiölds ättelägg Moltas.
Tomkåg

Avslutade på fredagskvällen en vecka med mycket Jägersrojobb att presentera hästarna i Svenskt Travderby till programmet. Bjuden till Lotta på Hospitalsgatan och chilifest på gården. Det blev en i alla avseenden festlig kväll.

Granne med Lottas gård ligger Västra Skolan. Som fick mig att minnas ett och annat. Det var där jag tilllbringade mina fyra första skolår åren 1947-50. Tänk att man blivit så gammal…Det jag kanske mest minns är det som kallades för barnbespisning. Det är inte enbart angenämt. Dessa luncher fick mig för all framtid att hata vissa maträtter som aldrig någonsin kommer på min tallrik.
Värst av allt var dom bruna bönorna. En sötsliskig och klistrig anrättning, oerhört äcklig. Hatar sedan dess inte bara bruna bönor utan bönor – och linser – i allmänhet med dess vidriga konsistens.
Blodkorven kommer inte långt efter. Söt blodsmak och min aversion omfattar all inälvsmat med både lever och njure. Bort med det!
Makaronistuvning, örrrk! Klistrig och intetsmakande, växte och växte i munnen. Fy faen!
Fläskpannkaka! Ungsbakad sådan, tjock och dallrande med små fettklumpar inbakat. Vidrigt!
…och allt var man tvunget att sätta i sig under övervakning från en lärararinna. Vad jag minns var det väl enbart kvinnliga lärare på den här tiden.
Gamla fröknar var dom kanske inte alla, men det var den fröken Alma Borgström jag hade. Hon dängde vid ett tillfälle en väska i huvudet på mig. Bodde ihop med sin syster, också ogift. Hette hon månne Hilma?
Det där med väskan… Min moder hade vid något tillfälle vunnit en tävling från Karlssons Klister. Någon kanske minns sloganen ”Alla använder Karlssons Klister utom jag för jag är en åsna”? Priset bestod i olika varuprover från Karlssons Klister, bl a något som man skulle lägga i linneskåp. Kamfer kanske. Något kristalliknande material som luktade fördjefligt. Jag snodde med mig en bit av det till skolan och la det i en av dom bleckmuggar man drack mjölk ur på barnbespisningen. Tjejen som hade muggen blev inte glad . om man så säger… Hon drank inte mer än en klunk och det blev stor kalabalik. Vilket föranledde Anna Borgström att dänga sin  handväska i huvudet på mig. Mina föräldrar blev nog inte direkt glada åt mitt upptåg. Men det har jag förträngt.
Fröken Borgström gjorde väl i och för sig rätt. Men hade det hänt i dagens skola så hade jag väl blivit hjälte och hon polisanmäld av föräldrarna och avskedad?! Vem tjejen var? Jag tror hon hette Anita Körner och om hon lever och mot förmodan får syn på det här så får jag väl be om en senkommen ursäkt.
Några små parenteser i anledning av ett besök på Hospitalsgatan. Det myckna jobbet och festen gjorde det i alla fall lättare för mig att ”missa” Malmöfestivalen och infria löftet att inte sätta min fot där. På grund av festivalgeneralskan Pella Ströms åldersdiskriminering mot Hot House och ta bort Jazztältet från Södertull. Dessutom ljög hon när hon påstod att det var för att ungdomsscenen skulle flyttas från Raoul Wallenbergs Park för att skydda träden. Men den scenen stod kvar och det aktivitetstält för ungdomar som ersatte det Jazztält som brukade vara fullbokat var i stort folktomt. Enligt dom rapporter jag fått.

Men… jag är också mer och mer inne på, att hade dom representanter som Hot House hade som förhandlare med Pella Ström agerat tuffare hade möjligheten funnits att kärringen fått ge sig!

Bilder: PETER KASTENSSON

Kommentera

