Sicket snömos!

Standard

Malmöfestivalgeneralskan Pella Ström har begåvats med nästan en helsida i dagens Sursvenskan, Aktuella Frågor. Maken till snömos var det länge sedan jag skådade.

Okey, jag erkänner. Jag avskyr den här människan sedan hon efter 23 år körde bort Hot House från Malmöfestivalen. Men det har ni som läst mig tidigare i frågan förstås redan upptäckt. Hon skriver att festivalen för några är ”ett årligt paradis, en mötesplats, en paus i vardagen, en möjlighet att dela med andra”. Hon skriver inte, att det här gäller förstås inte om du är för gammal. Hot Housetältet kördes ju bort för att ”festivalen sprungit ifrån er”. Det tältet skulle ersättas av – och har ersatts av – ett ungdomstält.
”För mig är idén om att få ett så brett utbud som möjligt grundläggande för hur festivalen utformas”, skriver hon. Bullshit! Är du för gammal är du inte välkommen i Pella Ströms festivalvärld.
I årets festival finns inte New Orleans-, dixie- och/eller tradjazzen representerad. Vi som gillar den musiken är utestängda. Vi är många, Hot Housetältet har alltid varit lika fullspikat som någonsin Swingtältet som drivs av Malmö JazzHouse och får vara kvar på Södertull.
En stor skillnad – väsentlig sådan, enligt mig – är Hot House´och Malmö JazzHouse’ aktiviteter. Nu hänvisar jag direkt till föreningarnas hemsidor. Hot House bjuder sin medlemmar och andra på det här höstprogrammet: 13 sept Double O’Seven, 27 sept New Orleans Delight från Köpenhamn, 11 okt Alf Grön & hans Primörer feat. Anna Pauline Andersson, 25 okt Tre Tenorer med Jonasson-Cinthio-Ekman, 8 nov French Swedish Connection feat, Angela Strandberg Hot House Ung Jazzmusiker 2013 Stipendiat, 22 nov Frazzes New Orleans Stompers och 26 dec X-mas Ball med Kroons Jassband feat. Finn Oddeskov,
Malmö JazzHouse-hemsidan går jag inte in på ”då den kan anses allvarligt skada din dator”, men jag var inne den 9 augusti då stod det .inte en rad om något program. Men jag gillar att man till festivalen ”övertagit” Roger Berg Big Band från Hot House och att man avslutar kvällarna med storbandsjazz.
Vad jag menar med jämförelsen är, att inte är gratis med medlemskvällarna. Uppskattningsvis (jag är inte längre med i styrelsen för Hot House och vet inte exakt) kostar musiken  under hösten runt 70.000 kronor. Inga arrangemang går ihop ekonomiskt och pengarna som genererats från festivalerna har helt gått till att ge musikerna åtminstone anständigt betalt under årets övriga arrangemang. Då kostar de drygt 20 banden som brukat spela under festivalen runt 100.000 kronor (plus tälthyra ca. 40.000 kr). Festivalen och ölförsäljningen speciellt har alltså givit ett väsentligt överskott till jazztälten. Pengarna som för Hot House’ del helt gått tillbaka till medlemmarna. Inte genom att avlöna dom som jobbat under festivalen men genom att kunna bjuda ett fint musikutbud resten av året. På festivalen har alla från styrelse till medlemmar jobbat gratis. Jag förmodar att samma gäller för Malmö JazzHouse.
Pella Ströms agerande hotar nu framtiden för Hot House. Därför klingar det så jävla falskt, när hon avslutar titt epos i dagens Sursvenskan så här:

”Låt oss öppna ögonen och våga bjuda in. Låt oss ta i hand och göra den här festivalen och därmed den här staden till något större. Något som kan leva kvar långt efter det att vi sopat upp kräftskalen och till mångas förtjusning hävt avspärrningarna på gatorna i innerstaden”.

Sicket jäva snömos. Den ålderdiskriminering hon föranstaltat genom att spärra av Hot House låtsas hon inte om. Jag tror inte att jag kommer att besöka festivalområdet även om jag gärna skulle lyssnat på storbanden i Swingtältet.

7 reaktioner på ”Sicket snömos!

  1. Barbro Hallberg

    Bäste Peter – du har slagit på spikhuvudet alldeles perfekt. Jag skulle inte kunnat säga det du säger här – bättre. Jag vill hålla med dig om att det med årets festival inte alls känns lika inspirerande att gå till. Någonstans i tidningen idag läste jag också om att man med dessa festivaler allra mest skulle satsa på barn och ungdomar. Kanske inte fel att man gör det men inte BARA!

  2. Känner inte det minsta för Malmöfestivalen längre. Tänk vad stolt man varit tidigare när man berättat för vänner runt om i landet hur fint vi har (haft) det i Malmö alla år. Beklämmande att en människa som Pella kan ta åt sig äran över något som hon fördärvat. Våra Eskilstunavänner stannade hemma i år, gissa varför.

    • Barbro Hallberg

      Peter – jag trffade p dig i gr kvll men du kom inte ihg att jag hade kommenterat t ex 15 augusti. Ringer det kanske en klocka nu? / Barbro

      Den 17 augusti 2013 01:32 skrev Pekasten’s Weblog :

      > ** > Peter Kastensson commented: ”Frhoppningsvis r hennes mandat bara > ettrigt!”

      • Peter Kastensson

        Jag har gtt tillbaka och kollat. Nu ringer det en klocka, kan bara urskta mig med att det var vldigt mycket just d. Peter

  3. Ulf R

    Malmöfestivalen började som föreningarnas grej. Enighet hade öltältet på Stortorget, damerna i Bunkeflo-klubben fixade festivalens godaste flæskesteger. Sen började krögarna knorra. Sen kom politikerna och byråkraterna in och allra sista ideologerna. Då var det definitivt kört!

Kommentera

