Sydsvenskan lurar prenumeranterna

Standard

Nä, jag skriver inte Sursvenskan i dag. Idag är det allvar. Tidningen lurar sina prenumeranter, ljuger för dom!  Jag är själv ett ”offer”. Läs nedanstående brev.

SydisbrevJag fick det från en god vän som upptäckt ”det finstilta” när man blir prenumerant på Sydsvenskan. Han skrev ovanstående brev till tidningen. Jag har varit det i hundra år ungefär, mina föräldrar i alla fall när jag föddes för 73 år sedan. Har aldrig haft en aning om formuleringen om registerutdrag. När du tecknar en prenumeration ger du tidningen rätt att vidarebefordra uppgifter om dig. Jag vet inte om det här är mycket annorlunda än det tidningen skrivit om i stort uppslagna artiklar om ex Skatteverket och CSN (som förnekat) som säljer uppgifter till privatföretag.
Skit samma, det finns alltså möjligheter att hindra tidningen skicka dina uppgifter vidare. I alla fall enligt skrivelsen ovan. Sydsvenskan har till honom svarat, att ”Hämed bekräftas att dina uppgifter är spärrade för framtida marknadsföring.”Jag har skrivit till Sydsvenskan precis som min vän gjort. Ett brev för att par månader sedan. Inget svar. Ännu ett brev den 22 juli. Inget svar! Sydsvenskan förvägrar mig alltså ta del av uppgifter från ”mitt” register.
Min vän fick även ett svar från Bonnier AB om register och kunddatabas. I denna påförs förutom grundläggande uppgifter ”områdesbaserade och statistiskt beräknade profiler med utgångspunkt från Er bostadsadress. Profilfaktorer för området är utbildning, civilstånd, ålder. boendeform och bostadsortens läge, inkomstnivå, antal barn, resvanor och livsstil. De statistiskt representativa profilfaktorer som beräknats för det geografiska område Ni bor i är välutbildade singlar eller sambos med hög eller – medelinkomst. Boende i mindre hyresrätt i storstad/närförort. Nöjesintresserade, förändringsbenägna individualister.” Enligt Bonnier AB.
Mig bevärdigar Sydsvenskan inte med något svar. Möjligen har man en del för mig ofördelaktiga uppgifter efter diverse kritiska formuleringar i den här bloggen. Man ljuger alltså för sina prenumeranter i ”det finstilta”.

Tidningen och nye chefredaktören Lars Dahmén är totalt oemottaglig för kritik. På kultursidan stryper man också debatten när inläggen är kritiska. Det tänker jag visa i nästa blogg senare i veckan.

Kommentera

