Bengtsson, Takter, Brodda, Åberg…?

Standard

För inte så länge se’n, i samband med att ATG:s förre VD Gert Lindberg valdes in  travets Hall of Fame, skrev jag, att jag även ville se Margareta Wallenius-Kleberg i den fina församlingen. Jag blev snabbt bönhörd, Margareta valdes in i veckan som gick tillsammans med Olle Goop, lika självskriven.

Säkert var det redan bestämt när jag skrev min förhoppning, det var dock inget som jag kände till. Den jury som väljer in folk och fä, f’låt hästar, har intensifierat det hela och nu dyker det upp namn i lång rad. Och det är inte fel, så länge som namnen är så självklara – i mitt tycke – som dom är. Legolas och Ina Scot, till exempel.
Dom norska namn som väljs in har jag inga synpunkter på. Eftersom travmuséet ligger i Årjäng på gränsen till Norge., må det väl vara så. Annars borde väl svensk travsport kunna stå på egna ben? Jag har skrivit tidigare att Hall of Fame startades 2007 då Sören Nordin valdes in jämte Ulf Thoresen. 2008 kom Stig H Johansson och Steggbest, 2009 Big Noon och Karsten Buer, 2010 Bulwark och Rex Rodney, 2011 Berndt Lindstedt och Alm Svarten, 2012 Uno Swed, Frances Bulwark och Gunnar Eggen, i år hittills Gert Lindberg, Margareta Wallenius-Kleberg, Olle Goop, Legolas, Ina Scot och Vintilla. Det blir fler namn i år när Sommartravet drar runt på V75-banorna.
Av hästar kommer säkert dubble Elitloppsvinnaren Copiad, Sveriges vinstrikaste häst Victory Tilly är given, Norrlandskungen Zoogin får nog också en plats.
Nyligen bortgängne Stig Lindmark är jag säker på blir nominerad, han är den främste ambassadören någonsin för Norrland, så må Svanstedt-anhängarna säga vad dom vill. Det är väl för övrigt inte omöjligt att han också får en plats som ”tack-och-farväl” när han sticker till USA i höst?
Jag hade gärna sett  Birger Bengtsson och Bo William Takter i den fina församlingen, men eftersom Jägersro som har Sommartravet med V75 vid Åbergs den 30 juli inte finns med bland V75-banor där man ska hylla Hall of Fame-namn, så tvivlar jag på att det blir så. Är jag kanske för lokalpatriotisk? Birger Bengtsson är Jägersros meste och obestridlige champion för all framtid, och få namn har betytt så mycket för det moderna travets utveckling på Jägersro som Bo W Takter. Är det så att man tänker sig fler uppfödare tillsammans med Margareta Wallenius-Kleberg, så bör Lennart Peterson-Brodda vara given som innehavare av landets äldsta och i full verksamhet varande stuteri. Vad sägs för övrigt om ett namn som Hugo Åberg?! Något av namnen borde väl ändå vara aktuellt. Jägersro, som landets äldsta travbana, har ju ännu ingen med i Hall of Fame!

Det finns säkert många ytterligare namn som bankar på porten till travmuséet och som gjort sig värda att uppmärksammas. Vi som lever får se.

Kommentera

