Välförtjänt inval i Hall of Fame!

Standard

Travmuseet i Årjäng gör inte mycket väsen av sig. Tyvärr. Då och då hör man talas om det i samband med att det väljs in en ny person eller häst i Hall of Fame, efter amerikansk förebild, vid travmuséet i Goshen. Men det sägs att det ska bli mera aktiviteter nu avseende Hall of Fame. Bra.

Muséet ligger på travbanan i Årjäng. Närheten till Norge är förmodligen orsaken till att Hall of Fame-nomineringarna görs tillsammans med norrmännen. Det kan jag väl förlika mig med.
Gert Lindberg, mannen som skapade ATG 1973, ska nu väljas in. Det borde väl egentligen skett för länge sedan. Gert Lindberg är 78 år gammal. En klok äldre man som inte lägger sig i hur hans skapelse AB Trav och Galopp sköts idag. Men jag är fullständigt övertyga dom att inte gillar den utarmning av svenska travspelare som sker med travtävlingar snart sagt dygnet runt. Och ingen begriper varför spelet minskar. Jo, Gert Lindberg gör det säkert.
Han gjorde själv en del misstag. Som när han höjde radpriset på V65, som föregick V75, från 50 öre till en krona. Det fick han äta upp. Spelarna sa nej och snart nog var det gamla radpriset tillbaka.
Gert Lindberg var kommundirektör i Halmstad när Stefan Holmgren var travbanans förste sportchef. Tillsammans med bl a Håkan ”Lillis” Olsson var de här herrarna arkitekterna bakom V65-spelet, i dag alltså V75, som med fog kan anses vara världens bästa travspel och hade premiär 1974. Gert Lindberg blev ATG;s förste VD, var så i många år fram till 1998. I stort en obruten framgångssaga med accelererande omsättningar år efter år efter år, bortsett från 1992.
Han höll alltid hårt i pengapungen. Jag är fullständigt övertygad om att Gert Lindberg aldrig hade tillåtit att TV-satsningarna hade fått ösa ut pengar i en aldrig sinande ström som sker nu. Även om det finns indikationer för att Niclas Anderssons fögderi och Kanal 75 nu långt om länge också ska drabbas av besparingar.
Inget belopp var väl egentligen för lite för Gert Lindberg att ifrågasätta. Jag minns första gången man arrangerade en Hästgala, som numera har drabbats av elefantiais. Då, 1975, var vi ett mindre antal hästsportjournalister som bjudits in till Hotell Europa i Göteborg. En form av tack från ATG kan man säga, För att tidningarna gav utrymme åt hästsporten.
Efter en god middag öppnades baren. En stund. Då stod några flaskor framme på ett bord och så fick man servera sig själv. Men vid halvtolvtiden, tror jag det var, så skruvade Gert Lindberg på korkarna. Någon måtta fick det ändå vara på ATG:s generositet. MEN… då ingrep ATG;s ordförande Lennart Sandgren, mångårig parhäst till Gert Lindberg i ATG:s styrelse, och skruvade av korkarna igen. Se’n var det aldrig tal om några begränsningar.
Vi hade våra duster, Gert Lindberg och jag. Och Lennart Sandgren, senare landshövding i Kristianstads län ochfadertill Kalmars stortränare Magnus Sandgren. Det är preskriberat nu. Och har alltid varit ”on speaking terms”, Gert Lindberg och jag. I samband med 20-årsjubileet för ATG i Blå Hallen och Stadshuset i Stockholm var Anitra Steen, stadssekreterare i finansdepartementet, hedersgäst sedan dåvarande finansminister Göran Persson haft förhinder. I sitt tacktal efter middagen talade Anitra Steen (som sedermera blev ”fru Persson”) om att det nog fanns möjligheter för finansen att kunna pungslå travsporten på ytterligare pengar, även om hon inte uttryckte sig så direkt. Jag pratade med Gett Lindberg om detta, skrev så också, men nej, menade Lindberg (med socialdemokratiskt förflutet), där hade jag fel. Kort sagt, utvecklingen visade, att det hade jag inte!
Men detta är historia. Om någon är förtjänt av att komma med i Hall of Fame vid travmuséet i Årjäng, en skapelse av bl a framlidne Årjängsordföranden Stig Carlénsson, en fin man, så är det Gert Lindberg. Han blir den förste administratören i det förnäma sällskapet, där Sören Nordin var den första att väljas in 2007, tillsammans med alltför tidigt bortgångne norske sulkyvirtuosen Ulf Thoresen.

Sören 002Jag var med vid invalet av Sören Nordin som jag genom åren blev mycket god vän med. Sören var då inne på sitt 90e år, han satt i rullstol och var nästan blind. Men intellektet var det inget fel på och det blev vårt sista samtal i restaurangen vid travmuséet. Sören dog dagen efter sin 91-årsdag 2008. Sören Nordin kallar jag gärna för Sveriges främste travtränare genom tiderna. Vi ska komma ihåg att under hans glanstid var travarrasen inte så utvecklad som idag och Sören var en balanseringens mästare. Hans elva Derbysegrar kommer aldrig att upprepas. Sören Nordin har gett ut tre böcker om sitt långa travliv: Spänn Banden 1959, Mitt Liv I Sulkyn 1982 och Travet Blev Mitt Liv 2000. Jag har dom  förstås i mitt bibliotek, dom två senaste signerade.

Sören Nordin
Sören Nordin skickade den sista boken till mig med en specialinklistrad bild och dedikation.

Det är SHK, Svenska Hästsportjournalisters Klubb, och dess norska motsvarighet som utser vilka som ska väljas in i Hall of Fame. Man har alltå nu lovat att invalen ska sätta fart och det är på tiden. Gert Lindberg är ett bra val. Jag skulle vilja se Margareta Wallenius-Kleberg som den första uppfödaren i det celebra sällskapet.

Apropå staten och hästsportens kapital, så bör det nu pågå nya förhandlingar mellan trav- och galoppsporten och regeringen. Det nuvarande avtalet går ut vid halvårsskiftet. men räkna inte med några förbättringar sett ur sportens ögon. Det kvittar fullständigt vem som sitter vid makten. Ingen har något intresse av hästsporten som sysselsätter så där en 30.000 personer. Det skiter både sossar och borgare i!

Kommentera

