Bredden omfattar tydligen inte alla vid Malmöfestivalen

Standard

”Bredden är ganska mycket grejen med festivalen. Vi vill ha ett stort omfång av artister som spelar olika typer av musik. Men i det konceptet ingår också band som är smala.”

Ovanstående är ett uttalande i Sursvenskan av Jakob Svensson som är huvudbokare  av band på Malmöfestivalen, det vill säga av de band som uppträder på de scener som så att säga är kommunens – Stortorget, Gustav Adolfs Torg, Posthusplatsen – under Malmöfestivalen i augusti.
Man räknar upp massor av band. De allra flesta har jag aldrig hört talas om. Men jag är ju också en gammal jävel. Som också erfar att Malmöfestivalen är till för ungdomar. Vi gamlingar får nöja oss med t ex Grus I Dojjan) absolut inte det sämsta!) vid kräftsörplandet när festtivalen invigs på Stortorget. Krutte och gubbsen i Gus I Dojjan (kan också upplevas på Bullen kvällen före!) är ju också en institution, som heller inte drabbats av festivalgeneralen Pella Ströms och hennes feministmaffias påfund, att 50 procent av alla som uppträder och spelar ska vara kvinnor. Tydligen har Pellarödstrumporna dock inte något att göra med de band som Jakob Svensson bokar? I en bild i Sursvenskan syns nämligen amerikanska bandet The Bronx. Inte ett fruntimmer så långt ögat kan nå…
Hot House’ Jazztält är ju bortkört från festivalområdet vid Södertull och trots att Hot House’ medverkan är lika traditionell som Grus i Dojjan, så anser Pella Ström att den här musikföreningens besökare nu är för gamla för festivalen – – ”ni måste ju förstå, att festivalen sprungit ifrån er”, han hon klart deklarerat för Hot House-ordföranden Tommy Svensson. Är inte detta att betrakta som åldersdisriminering??? Kärringen borde anmälas för diskrimineringsombudsmannen. Men vad kan man begära av en person som fått sparken som PR-chef för Malmö Stadesteater?
Älskare av gammal jazz får väl vara tacksamma för att Malmö JazzHouse får ha kvar sitt swingtält vid Södertull. Lite märkligt är väl ändå, att den här föreningen sedan en längre inte har någon annan verksamhet för sina medlemmar än Swingtältet. Hot House har ett 20-tal medlemsmöten med levande musik under året och behöver det ekonomiska tillskott som festivalen gett under 23 år. Undrar för övrigt hur man ska klara 50-50-regeln?!
Att skuffa bort Hot House kan innebära att det ekonomiska klimatet för jazzmusiker inom genren klassisk jazz blir än sämre i den här regionen. Fast det  skiter  förstås Pella Ström i!
När Hout House-basen Tommy Svensson meddelade att Hot House inte accpeterade att förflyttas till festivalomrädets utkanter nere vid Norra Vallgatan varifrån Rundan utgår, fick han ett kort svar från Pella Ström, att hon inte tänkte besvara det mejlet, eftersom Hot House valt att gå ut med ett pressmeddelande om det (kan läsas om ni bläddrar bakåt i mina bloggar).

Så uppträder bara en person som har gett sig själv en gudastatus.

PS. Malmö JazzHouse’ ordförande Lillemor Johnsson meddelar att föreningen har svårt att hitta lokal sedan La Couronne bytt ägare men att man haft ett medlemsmöte den 15 maj med Ella Fitzgerald- och Nat King Cole-tema. Rätt ska vara rätt!

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s