Jag kommer att bli 91 år…

Standard

Jag fick i går ett pensionsbesked från SAF-LO Alecta Optimal pensionsförsäkring. Av detta kan jag utläsa att jag kommer att leva tills jag blir 91 år gammal! Tack så mycket!

Så måste jag tolka det besked om att jag har en ålderspension att vänta från Alecta på 1 krona (en krona) i månaden under resten av min livstid. På grund av det låga beloppet meddelas att man kommer att betala ut ett engångsbelopp på 137 kronor under augusti i år! Om jag kan räkna rätt så betyder det att jag kommer att leva ytterligare 137 månader. Eftersom jag nyligen, 12 maj, fyllt 73 år så kommer jag att leva tills jag blir 91…
Man meddelar också att jag kan få vänta med utbetalningen av beloppet om jag så önskar. Likaså att jag kan behöva betala pengarna åter om pensionen dras tillbaka. Av vem, undrar jag. Och vem är det som varit så generös att han sett till så att jag fått det här astronomiska beloppet i ålderspension? Det måste väl vara SAF fått någon inbetalning från något företag jag varit anställd av. LO har jag aldrig vari medlem i.
Jag tror jag väljer att plocka ut pengarna i augusti. Innan ölpriserna på krogen höjs alltför mycket…

Undrar slutligen om mitt dödsbo blir återbetalningsskyldig om jag nu skulle gå och dö innan jag blir 91 år? Kanske bäst att lägga undan en liten slant!

2 reaktioner på ”Jag kommer att bli 91 år…

  1. Gunnar Carlsson

    Ännu har vi minnet kvar lite till mans i alla fall, och då tycker jag att det kan vara intressant att gå tillbaka till ett inlägg på denna sajt från den 22 juni 2012 med frågeställningen ”varför berättar inte ATG sanningen?” Nu har de ju slutligen gjort det, och då är det intressant att kolla vad som sades vid den tiden från dåvarande VD:n på ATG.

Kommentera

