Hot House informerar media och politiker om förvisningen från Malmöfestivalen

Standard

Nedanstående information från Hot House Förening har under dagen skickats med mail till Sydsvenskan, Kvällsposten, Skånska Dagbladet och Radio Malmöhus. Har också gått ”för kännedom” till politikerna Ilmar Reepalu (S) samt Anja Sonesson och Stefan Lindhe (M), liksom till medlemmarna i Hot House.

Pressinformation från Hot House Förening
Bortkörda från Malmöfestivalen efter 23 år

Efter 23 år i rad med Hot House-tältet på Malmöfestivalen är det nu slut. Årets Festivalgeneral Pella Ström förvisar föreningen från Södertull till utkanten av festivalområdet nere på Norra Vallgatan vid platsen där Rundan lägger till. ”Ni måste inse att Festivalen har sprungit ifrån er”, uttryckte Ström klart vid ett möte med undertecknad. Hon menade att Hot House’ tältbesökare som år efter år fyllt tältet nu är alltför gamla. Att förvisa oss till en perifer plats för att ett ungdomstält ska ta den nuvarande platsen är en ren åldersdiskriminering och visar tyvärr att festivalledningen inte anser att vår åldersgrupp ska få vara med längre. Vi kan konstatera att Swingtältet som drivs av Malmö JazzHouse får behålla sin plats, men det omöjliggör nu för jazzälskare att promenera mellan tälten i var sin ände av Södertull. Även rent ekonomiskt är en förfyttning till den föreslagna platsen förödande för vår förening, vars verksamhet under året i stort bygger på de inkomster Malmöfestivalen genererar.
Ännu en orsak är beslutet att deltagande musiker och sångare ska vara lika många kvinnliga som manliga. Tyvärr en omöjlighet med den musik som Hot House enligt stadgarna ska företräda: ”Hot House är en ideell musikförening, vars målsättning är att förbättra villkoren för äldre jazz i Malmöregionen. Med äldre jazz menas sådan som enligt vedertagen uppfattning stilistiskt hör hemma i perioden före 1940, eller som stilistiskt står nära jazzen från denna period.”
Hot House går tillbaka till 50-talet i Malmö då föreningen hade sina sammankomster i Arbetareföreningens dåvarande lokaler på Stadt Hamburgsgatan. Efter flera år i dvala återupptogs verksamheten 1985 och föreningen arrangerar nu konserter två gånger i månaden perioden januari-maj och september-december.
Vi kan väl nämna att det i Hot House-tältet framträtt vad vi inom regionen har av kvinnliga aktörer med ”vår musik” – som t ex Sara Ahlcrona, Anna-Pauline Andersson och Miriam Ekespong tillsammans med Roger Berg Big Band, Anna.Mia Barwe stort hyllad för sin senaste CD ”De’ e’ tjarrlek”, swingveteranen Marie Valentin och Kiki Desplat, multiinstrumentalisten, tillsammans med dottern Angela Strandberg. Angela kommer för övrigt att få Hot House’ nyinstiftade ungdomsstipendium vid vårfinalen den 24 maj.
Styrelsen för Hot House Förening har därför beslutat att inte delta i årets Malmöfestival, vilket vi är vädigt ledsna för. Parentetiskt kan nämnas att Hot House-tältet under alla 23 åren inte haft någon enda anmärkning gällande driften av tältverksamheten, vare sig från festivalledningen, tillståndsenheten eller ordningsmakten.
Undertecknat av Tommy Svensson, ordförande i Hot House Förening.

Det ska onekligen bli intressant att se vilka reaktioner det här kan ge. Ska Pella Ström verkligen få härja som hon vill helt oemotsagd från festivalbesökare och politiker? Fjärran är nu de kriterier som Ilmar Reepalu en gång framförde när Malmöfestivalen inleddes, att det skulle vara ett forum och en möjlighet för t ex idrotts- och musikföreningar att tjäna få pengar till sin verksamhet.

Annonser

5 reaktioner på ”Hot House informerar media och politiker om förvisningen från Malmöfestivalen

  1. Barbro Hallberg

    Detta KAN väl inte vara sant? Att återigen ändra på ett vinnande koncept! Vi är massor med musikälskande människor som har haft detta tält som det bästa av allt under Malmöfestivalerna! Förstår man inte vad man gör? Just som Tommy Svensson skriver att kunna gå mellan de två olika jazztälten och ta del av det man just då är mest intresserad av – ja detta har varit något som jag och väldigt många ”fans” till denna typ av musik har kunnat göra: Finns det inget vi kan göra för att det ska bli ”som tidigare”?

  2. Mia Nadier

    Vad är det här för huvudlösa dumheter??? Jag har diggat i Hot Housetältet sedan ungdomen och är nu 53! Musik har för tusan ingen ålder!!! Hur gammal är den där ”Pellajönsen” egentligen? Helt fel clown, på helt fel post!

  3. Barbro Hallberg

    Jag önskar verkligen att det blir så många som reagerar på detta intrång i vår vuxna (?) värld. Inte är det bara ungdomen som ska få rå om det som erbjuds i vår stad vad gäller underhållning och social gemenskap. Det slår mig samtidigt att för ett antal år sedan så tog man från Pildammsteatern bort den så väldigt omtyckta buskisteatern. Man hade varje sommar en sådan under ett par veckor. Människor stod i kö för att få trängas och se på denna form av teater, som man naturligtvis kan ha synpunkter på men som roade många ”vuxna” personer som förstod skånska språket. DÅ ville man byta ut det för att få något som ”skulle passa alla”.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s