Det kom ett svar i går kväll

Standard
Som av en händelse fick jag i går kväll efter min måndagsblogg det här svaret från Rakel Chukri på Sydsvenskan:
Hej Peter, 
först och främst: ledsen att svaret har dröjt. 
Det är givetvis tråkigt att höra att du funderar på att säga upp din prenumeration. Jag delar inte din uppfattning om att papperstidningen bara blir ”sämre och sämre”. Tidningen har satsat på skarpa nyhetsreportage och sedan i november får läsare – oavsett var de bor – alla lokala nyheter i sin edition. Det faktum att Sydsvenskans lokala nyheter ofta plockas upp av P4 och Sydnytt visar att vår nyhetsbevakning har en central roll i Skåne. Du har rätt i att Skånska dagbladet har vässat sin nyhetsbevakning, det är bra för Sydsvenskan eftersom alla tidningar behöver pigga konkurrenter.
Som kulturchef har jag inte heller någon ambition att göra en kultur- och nöjesdel som är ”vänsterorienterad”. Jag tycker att den kritiken ofta framförs på ett lite slentrianaktigt sätt, det upprepas så många gånger att vissa uppfattar det som en sanning. Jag är stolt över B-delen – den erbjuder läsarna kvalitativa personporträtt, kultur- och nöjesspaningar, matreportage, resereportage, teaterrecensioner, bokrecensioner, filmrecensioner av allt som går upp på bio, vinprovningar, Bongrecensioner och så vidare. Jämför man med andra tidningar i vår storlek – och även större tidningar – så vågar jag säga att vi håller en ytterst hög nivå.   
Vad gäller konserten så har jag skickat vidare din synpunkt till vår musikredaktör Håkan Engström. Han svarade, och jag håller med honom, att vi måste skriva om det nya, även i de fall det inte lockar en enorm publik. Vi måste likväl skriva om det brett populära. Den balansgången är en av våra största utmaningar. Jag håller med dig om att många av våra kärnläsare säkert var på Big Band-konserten. Vi skriver ofta om större konserter, men har inte möjlighet att bevaka allt. Vad gäller konserter på KB och Inkonst så handlar det inte bara om att tillgodose ungdomars behov (många av prenumeranterna har ju barn i den åldern), utan även om att äldre läsare vill hålla sig uppdaterade vad gäller nya band.  
 Om just den konsert du nämner: ja, Nils Landgren och Viktoria Tolstoy är världsartister. Men de spelar också rätt ofta i vårt upptagningsområde. 
 Slutligen: Jag uppskattar att du hör av dig. Det är viktigt med respons från våra trogna prenumeranter. Och även jag tycker att Per T Ohlsson skriver bra artiklar. 
Vänliga hälsningar, 
Rakel Chukri
Sydsvenskans kulturchef
Jag tänker inte gå i vidare svaromål, då blir det för tjatigt. Men jag uppskattar att jag fick svar från en av dem jag skickade mailet till för 14 dagar sedan. Jag nöjer mig med det här som jag sände till Rakel Chukri efter mottagandet:
Hej,
Jag tackar så mycket för svaret. Jag håller förstås inte med om allt, men eftersom jag är ”yrkesskadad” och inte tror jag kan klara mig utan en morgontidning (Skånskan är trots all inget alternativ) så fortsätter jag i alla fall ett år till med Sydsvenskan. Det är kanske heller inte fel att vakna upp och skaffa sig någon form av adrenalinkick redan på morgonen.
Med vänlig hälsning
Peter Kastensson
En reaktion på ”Det kom ett svar i går kväll

Kommentera

