Ett särklassigt praktverk

Standard

HIF-bok

En aning tunt med bloggandet ett tag men när inte kroppen riktigt vill hänga med sprider det sig upp till knoppen också. Men jag verka vara på gång nu. Och skriver i dag om en bok, som jag inte läst i sin helhet. En fantastisk bok.

Nej, det är inte Bibeln. Jo, möjligtvis för fotbollsälskare i Sundets Pärla. Eller HIF-älskare i Helsingborg och annorstädes. Idrottsmuseet i Helsingborg har nämligen gett ut en bok. Bok och bok förresten, det är ett praktverk i storformat på 384 sidor. Projektledaren och museets eldsjäl Hasse Sjöström och huvudredaktörerna och gamla sportjournalistkollegorna Knutte Knutsson och Ken Olofsson må förlåta mig om jag inte ännu tagit hundraprocentig del av boken. Det är liksom inte en bok man har liggande på sängbordet…
HIF-älskare har i stället boken liggande på förnämsta platsen hemma, var nu än denna är. 393, eller samtliga nnamn, som spelat i allavenskan för HIF åren1924-2012 presenteras i boken. Alltifrån målvaktslegendaren Kalle Svensso (min fotbollsidol när jag fanns med i ett av IFK Malmös pojk-juniorlag på 50-talet, jo jag var målvakt,,,) med 349 matcher till Jesper Björkman som debuterade i oktober 2012!
Spelarna presenteras i bokstavsordning – en helsida var – med undantag för några decenniums största namn som inleder paraden och fått två helsidor – Sigge Lindberg 20-.tal, Knut Kroon 30-tal, Malte Mårtensson 40-tal, Kalle Svensson 50-tal, Lars-Erik Ahlberg 60-tal, Roland Nilsson 90-tal och (förstås) Henrik Lasson 2000-tal. Sedan följer alla från Axel Alfredsson som gjorde 97 matcher åren 1924-29 till Patrik Åström som gjorde tre matcher 2006-2007. I ett ”tillägg” de nya namnen 2012. Dessutom en statistik- och kuriosadel.

Bokfolk

Det är ett enormt arbeta som dom här gubbsen (ursäkta, inget åldersfixering, det behövs erfarenhet för att åstadkomma ett verk som detta – Hasse Sjöström, Christer Lund, Lars Joelson, Kaj Stenberg, Knut Knutsson och Ken Olofsson. Foto: Bertil Hagberg, Sesamphoto.
Jag undrar om någon annan klubb hyllats med något liknande praktverk? Jag tänker närmast på MFF. Flera böcker har getts ut om HIF:s värsta – och sedan ett par år enda – allsvenska skånska konkurrenter. Närmats kommer väl tidigare Sydsvenskanjournalisten Håkan Malmström som 2010 på Sportförlaget gav ut 100 MFF-are. Fotografen Pierre Mens har gett ut två fotoböcker om MFF,  Bilder av ett Fotbollslag 1985 tillsammans med Rikard Lehmann (Förlagshuset Norden) och Fotbollens Höga Visa med Björn Ranelid 2009 (We Are Sailing). Carlo Nilsson, Sven Liljegren Sr och fotografen Claes Hall kom med …och vi var med på Isbergs Förlag 2010.  Alla förträffliga böcker. Vilket jag dock tyvärr inte tycker om Bosse Larsson – En Skånsk Samuraj som Johnny Ambrius skrev för Sportförlaget 2007.

Men den bok som Helsingborgs Idrottsmuseum gett ut på eget förlag är särklassig. Jag kommer att läsa igenom hela, jag lovar. Men pärlor ska tas i små doser, eller hur man nu säger!

Kommentera

